Μήπως σιγά σιγά χάνουμε την ικανότητα της προσοχής μας;

Soft Skills/Επικοινωνία,⠀
Μήπως σιγά σιγά χάνουμε την ικανότητα της προσοχής μας;

Το διαδίκτυο έχει μπει στην καθημερινότητά μας κάνοντας τις πληροφορίες προσιτές σε όλους. Τα οφέλη του διαδικτύου είναι τεράστια, αλλά δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει τις αλλαγές που έχει επιφέρει στον τρόπο που επικοινωνούμε και στον τρόπο που ενημερωνόμαστε. Ελέγχουμε διαρκώς το τηλέφωνο, δεχόμαστε απανωτές ειδοποιήσεις από τα κοινωνικά δίκτυα ή το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και σιγά σιγά συνηθίζουμε την άμεση απάντηση στα ερωτήματά μας και γινόμαστε πιο απαιτητικοί. Θέλουμε γρήγορες απαντήσεις στα αιτήματά μας και είμαστε ικανοποιημένοι μόνο όταν οι σελίδες στο διαδίκτυο φορτώνουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι μια καθυστέρηση ενός δευτερολέπτου στον χρόνο φόρτωσης της σελίδας μπορεί να οδηγήσει σε 11% λιγότερες προβολές σελίδων, 16% μειωμένη ικανοποίηση πελατών και 7% χαμένες μετατροπές.

Όλοι γνωρίζουμε ότι είναι δύσκολο να συγκεντρωθεί κανείς όταν έχει πολλούς περισπασμούς. Οι συνεχείς διακοπές μπορεί να έχουν το ίδιο αποτέλεσμα στη διατήρηση της συγκέντρωσης με την απώλεια μιας βραδιάς ύπνου. Όπως δυσκολευόμαστε να συγκεντρωθούμε όταν δεν έχουμε κοιμηθεί καλά, παρόμοιες δυσκολίες παρουσιάζονται όταν ακούμε τον χαρακτηριστικό ήχο του μηνύματος ή της ειδοποίησης. Η τεχνολογία όχι μόνο μειώνει την ικανότητα της προσοχής μας, αλλά και την ικανότητά μας να κάνουμε υπομονή. Περιμένουμε τα πάντα να συμβαίνουν άμεσα, με το πάτημα ενός κουμπιού.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΟΡΙΖΟΝΤΙΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ (SOFT SKILLS)


Όταν οι πληροφορίες είναι ήδη οργανωμένες και τεμαχισμένες, ο εγκέφαλός μας δεν ασκηθεί ώστε να αναλάβει την οργάνωση. Υποστηρίζεται ότι η υπερβολική εξάρτηση από την τεχνολογία έχει μειώσει τη διάρκεια της προσοχής μας από δώδεκα λεπτά σε πέντε λεπτά. Οι μελέτες έχουν καταλήξει σε αντικρουόμενα συμπεράσματα ως απάντηση σε αυτήν την υπόθεση.

Συγκεκριμένα, πολλοί ακαδημαϊκοί έχουν εκφράσει αμφιβολίες για την εγκυρότητα αυτών των ισχυρισμών. Αναφέρουν ότι η διάρκεια της προσοχής μας βρίσκεται σε άμεση εξάρτηση από τις εργασίες που αναλαμβάνουμε, γεγονός που σημαίνει ότι η ιδέα μιας “μέσης διάρκειας προσοχής” είναι μάλλον τεχνητή και χωρίς νόημα. Επομένως, φαίνεται ότι δεν υπάρχει οριστικό συμπέρασμα σχετικά με το αν η τεχνολογία έχει όντως μειώσει τη διάρκεια της προσοχής μας.

Ωστόσο, θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η άμεση ικανοποίηση που λαμβάνουμε από τη χρήση των συσκευών μας έχει αλλοιώσει την αντίληψή μας για τον χρόνο. Ο εγκέφαλός μας έχει εκπαιδευτεί να περιμένει σχεδόν άμεσα αποτελέσματα, μια προσδοκία που δεν μπορεί να εκπληρωθεί με συνέπεια καθώς συχνά εξαρτόμαστε από τις ενέργειες των άλλων.  Οι εταιρείες ανταγωνίζονται για την προσοχή μας μέσω του ψηφιακού μάρκετινγκ. Οι ιστότοποι έχουν γεμίσει με διαφημίσεις που έχουν γίνει πιο τολμηρές, μεγαλύτερες και πιο πολύχρωμες.

Είναι δύσκολο να μετριάσουμε το ζήτημα της απώλειας της συγκέντρωσης όταν είμαστε περιτριγυρισμένοι από ειδοποιήσεις και ενημερώσεις, ωστόσο υπάρχουν ορισμένα απλά βήματα που μπορούν να βοηθήσουν π.χ. παρακολούθηση βίντεο μεγαλύτερης διάρκειας ή ανάγνωση αναρτήσεων περισσότερων λέξεων. Μπορούμε επίσης να εκμεταλλευτούμε τις οθόνες και το διαδίκτυο παίζοντας παιχνίδια που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για να ασκούμε την προσοχή μας.

Οι επιπτώσεις της τεχνολογίας δεν αλλάζουν μόνο τον τρόπο ζωής μας, αλλά και τον εγκέφαλό μας ο οποίος επανασυνδέεται για να ταιριάζει σε αυτήν την εποχή που κυριαρχείται από την τεχνολογία. Είναι ιδιαίτερα δύσκολο να περιορίσουμε τον χρόνο στην οθόνη όταν πολλές από τις καθημερινές μας δραστηριότητες έχουν μεταφερθεί στο διαδίκτυο, ωστόσο είναι δυνατόν να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία με πιο εποικοδομητικό τρόπο για να αποφύγουμε την υπερβολική απόσπαση της προσοχής μας.



Share:
Διαβάστε Επίσης
Γιατί η συγχώρεση είναι πραγματικά καλύτερη από την εκδίκηση

Ας δούμε, λοιπόν, τους λόγους για τους οποίους η συγχώρεση θριαμβεύει πραγματικά

Τι αναζητούν οι υπεύθυνοι προσλήψεων στα βιογραφικά; – Πρώην στέλεχος της Google δίνει 3 συμβουλές

Για όσους  αναζητούν εργασία, ώστε να αυξάνουν τις πιθανότητες επιλογής τους από μια εταιρεία.