Επαυξημένη Πραγματικότητα (Augmented Reality-AR) στην εκπαίδευση

Καινοτομία/Start Ups,⠀
Νέες Τεχνολογίες (fintech/blockchain etc),⠀
Επαυξημένη Πραγματικότητα (Augmented Reality-AR) στην εκπαίδευση

Ένα από τα επόμενα στάδια στην αξιοποίηση της τεχνολογίας στην τάξη είναι η δυνατότητα χρήσης και δημιουργίας εφαρμογών Επαυξημένης Πραγματικότητας (AR – Augmented Reality). Τι είναι όμως η Επαυξημένη Πραγματικότητα και πώς αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί στην εκπαίδευση;

Μια εφαρμογή Επαυξημένης Πραγματικότητας εμπλουτίζει στοιχεία της πραγματικότητας (βιβλία, περιοδικά, εικόνες, σημεία ενός δρόμου, εκθέματα μουσείου) με ψηφιακές πληροφορίες. Τέτοιες πληροφορίες για παράδειγμα μπορεί να είναι πολυμέσα, βάσεις δεδομένων, πληροφορίες από το web, τρισδιάστατες εικόνες, κλπ. Αντίθετα, μια εφαρμογή Εικονικής Πραγματικότητας (VR – Virtual Reality) βασίζεται εξολοκλήρου σε έναν μη υπαρκτό ψηφιακό κόσμο, ο οποίος αναπαράγεται με τη βοήθεια υλικού που βυθίζει τον χρήστη σε αυτό τον κόσμο.

Ουσιαστικά η Επαυξημένη Πραγματικότητα έχει ως βάση έχει κάποιο υπαρκτό αντικείμενο του πραγματικού κόσμου, το οποίο επαυξάνει (εμπλουτίζει) με ψηφιακές πληροφορίες.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ


Χρήσεις εφαρμογών Επαυξημένης Πραγματικότητας

Οι εφαρμογές Επαυξημένης Πραγματικότητας, χρησιμοποιούνται σε διάφορους τομείς όπως την εκπαίδευση, την υγεία, τον πολιτισμό, τη βιομηχανία ή το marketing. Το ατού τους είναι πως προσφέρουν αμεσότητα και πρόσβαση σε ένα σύνολο ψηφιακών πληροφοριών που σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο αντικείμενο. Πρακτικά δηλαδή προσθέτουν μια αξία σε αυτό το αντικείμενο ως προς τις πληροφορίες. Αυτό ακριβώς το στοιχείο είναι που την κάνει εξαιρετικά ωφέλιμη και στον τομέα της εκπαίδευσης.

Στο παράδειγμα στα δεξιά, μια απλή πολυθρόνα, όταν προβληθεί μέσα τη κινητή συσκευή του χρήστη με μια εφαρμογή εικονικής πραγματικότητας, εμφανίζει στην οθόνη της συσκευής επιπρόσθετες πληροφορίες.

Επαυξημένη Πραγματικότητα στην εκπαίδευση

Οι εφαρμογές Επαυξημένης Πραγματικότητας δίνουν τη δυνατότητα εμπλουτισμού του έντυπου υλικού, αλλά και των απλών ψηφιακών εικόνων με μια πληθώρα σχετιζόμενων πολυμεσικών πληροφοριών. Ενδεικτικά, οι εφαρμογές AR μπορούν να χρησιμοποιηθούν σχεδόν σε όλους τους θεματικούς τομείς της εκπαίδευσης, όπως Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Ιστορία, Πληροφορική, Γεωγραφία, παρέχοντας μια εναλλακτική οπτική ματιά στον μαθητή. Πλέον, το βαρετό κείμενο ζωντανεύει και παίρνει μορφή, ενισχύοντας έτσι το ενδιαφέρον του σε σχέση με το αντικείμενο που διδάσκεται.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΘΕΜΑΤΑ


Η χρήση τους απαιτεί την ύπαρξη σχετικής εφαρμογής (app) σε μια ταμπλέτα ή ένα κινητό τηλέφωνο. Με τη βοήθεια τους ο χρήστης σαρώνει μια εικόνα ενός βιβλίου, και αυτή εμπλουτίζεται με επιπλέον ενδιαφέρουσες ψηφιακές πληροφορίες, οι οποίες εμφανίζονται εντός της οθόνης της συσκευής του. Φανταστείτε στατικό κείμενο και δυσδιάστατες εικόνες δεινοσαύρων από ένα βιβλίο να ζωντανεύουν σε τρεις διαστάσεις με τη βοήθεια τέτοιων εφαρμογών.

Εκτός όμως από τον εμπλουτισμό των διαφόρων πληροφοριών με τις εφαρμογές Επαυξημένης Πραγματικότητας οι μαθητές μπορούν να επωφεληθούν και σε επίπεδο δημιουργικό, εισαγόμενοι σε έννοιες ανάπτυξης των δικών τους εφαρμογών ή εμπλουτισμού των ήδη υπάρχοντών, με δικές τους πληροφορίες. Η διαδικασία αυτή θα βοηθήσει σημαντικά τον ψηφιακό γραμματισμό και την δημιουργικότητα τους. Ο λόγος είναι πως η Επαυξημένη Πραγματικότητα στην εκπαίδευση επιτρέπει το εποικοδομητικό χτίσιμο πάνω σε πρότερες γνώσεις, εστιάζοντας σε κάτι δημιουργικό και πρωτότυπο σε σχέση με την τεχνολογία, οδηγώντας έτσι σε μάθηση με νόημα.

Προγράμματα δημιουργίας εφαρμογών Επαυξημένης Πραγματικότητας 

Υπάρχουν αρκετά προγράμματα δημιουργίας εφαρμογών Επαυξημένης Πραγματικότητας

Εφαρμογές AR με χρήση  εκτυπωμένου φυσικού δείκτη: Η κάμερα του κινητού μέσω της σχετικής εφαρμογής εστιάζει στον εκτυπωμένο δείκτη που υπάρχει πάνω στο πραγματικό αντικείμενο και το εμπλουτίζει με ψηφιακές πληροφορίες. Μάλιστα, αναφορικά με τη δημιουργία εφαρμογών AR, στο πλαίσιο του μαθήματος της Πληροφορικής υπό μορφή project, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί η συγκεκριμένη κατηγορία, καθώς είναι ιδιαίτερα προσιτή και εύχρηστη με βάση το τεχνολογικό υπόβαθρο των μαθητών.

Εφαρμογές AR χωρίς την χρήση φυσικού δείκτη:  Χρησιμοποιούν κάποιο αντικείμενο του περιβάλλοντος για να ενεργοποιήσουν την εμφάνιση των επαυξημένων πληροφοριών, με τη βοήθεια της φωτογραφικής κάμερας του κινητού τηλεφώνου.

Εφαρμογές AR με χρήση GPS – τοποθεσίας: Χρησιμοποιούν δεδομένα τοποθεσίας με τη βοήθεια του κινητού τηλεφώνου και παρουσιάζουν (επαυξάνουν) με πληροφορίες σχετικά σημεία ενδιαφέροντος της γύρω περιοχής.

Συμπέρασμα

Συμπερασματικά, η τεχνολογία Επαυξημένης Πραγματικότητας παρέχει οπτικοακουστικές εμπειρίες σε πραγματικό χρόνο και, σε πολλές περιπτώσεις, την ευκαιρία ευρύτερης κατανόησης αφηρημένων εννοιών, προσφέροντας την ευκαιρία οπτικοποίησης πληροφοριών. Λόγω αυτού, αλλά και της κινητοποίησης η οποία δημιουργεί, δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί πως αναμένεται η παρουσία της στην εκπαίδευση να γιγαντωθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Share:
Διαβάστε Επίσης
Οι 10 Καριέρες του Μέλλοντος που Πρέπει να Γνωρίζετε για το 2025

Το τοπίο της εργασίας μεταβάλλεται ραγδαία, με την πανδημία, την τεχνολογική πρόοδο

Η Τεχνητή Νοημοσύνη ως Συνεργάτης και όχι ως Αντικαταστάτης των Συγγραφέων και Δημοσιογράφων

Ωστόσο, ο ρόλος της στη συγγραφή και τη δημοσιογραφία παραμένει ένα φλέγον ζήτημα