Funding: Οι Τρόποι Χρηματοδότησης των Νεοσύστατων Επιχειρήσεων;
Κάθε επιχειρηματική ιδέα, για να υλοποιηθεί, να αναπτυχθεί και να πετύχει, χρειάζεται επιμονή, σκληρή δουλειά, μία καλή στρατηγική και -πρωτίστως- κεφάλαια. Η εύρεση χρηματοδότησης συνιστά μία από τις μεγαλύτερες και, ταυτόχρονα, σημαντικότερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει μία νέα επιχείρηση.
Σκοπός του συγκεκριμένου άρθρου είναι να λειτουργήσει ως χρήσιμος οδηγός για κάθε επιχειρηματία που θέλει να ξεκινήσει μία startup, να αναπτύξει την ήδη υπάρχουσα εταιρεία του, να επεκτείνει τις δραστηριότητές του και σε άλλες αγορές ή να εδραιωθεί στον κλάδο με ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία.
Είστε έτοιμοι να ανακαλύψετε τη σημασία της χρηματοδότησης, τα διαφορετικά fundingstages, αλλά και τον πιο αποτελεσματικό τρόπο χρηματοδότησης του επόμενου επιχειρηματικού σας βήματος;
Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν!
Η σημασία της χρηματοδότησης για μία επιχείρηση
Για να πάρει υπόσταση μία επιχειρηματική ιδέα, χρειάζεται έναν φυσικό ή/και ψηφιακό χώρο να την φιλοξενήσει (γραφεία, website), καθώς και τον απαραίτητο εξοπλισμό. Όλα αυτά απαιτούν χρήματα και, αν δεν είστε από τους τυχερούς που διαθέτουν ήδη το κεφάλαιο, η αναζήτηση πόρων χρηματοδότησης θα είναι από τις πρώτες ενέργειες που θα κληθείτε να κάνετε ως νέος επιχειρηματίας.
Και στα πρώτα στάδια λειτουργίας μίας επιχείρησης, όμως, η ανεύρεση οικονομικών πόρων είναι εξίσου σημαντική για την πραγματοποίηση έρευνας αγοράς, για την ανάπτυξη των προϊόντων και την απόκτηση της υλικής υποδομής που απαιτείται για την παροχή των υπηρεσιών σας.
Επιπλέον, μία καλή πηγή χρηματοδότησης είναι απαραίτητη και για την επιβίωση μίας επιχείρησης. Από τις πληρωμές των εργαζομένων, του ενοικίου και των πάγιων λογαριασμών, μέχρι τις επισκευές και τη συντήρηση του χώρου και του εξοπλισμού, η οικονομική βοήθεια από έναν εξωτερικό παράγοντα μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα πολύτιμη και σωτήρια.
Ακόμα και μία ήδη εδραιωμένη επιχείρηση χρειάζεται, πολλές φορές, την οικονομική ενίσχυση εξωτερικών επενδυτών, ώστε να επεκταθεί, να αναπτύξει νέα προϊόντα και υπηρεσίες ή να κάνει άνοιγμα σε νέες αγορές.
Η αδυναμία εύρεσης πηγών χρηματοδότησης είναι ένας από τους συνηθέστερούς λόγους που ακόμα και οι πιο έξυπνες και φιλόδοξες επιχειρηματικές ιδέες δεν προχωρούν, ενώ ο αριθμός των «τυχερών» επιχειρήσεων που ξεκινούν τη λειτουργία τους και εξελίσσονται με μικρή έως και καθόλου εξωτερική βοήθεια είναι πολύ μικρός.
Γίνεται αντιληπτό, λοιπόν, ότι η χρηματοδότηση είναι εξαιρετικά σημαντική για μία επιχείρηση, σε όποιο στάδιο κι αν βρίσκεται, καθώς συνιστά το «καύσιμο» που την τροφοδοτεί.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ FINTECH
Πώς λειτουργεί μία χρηματοδότηση;
Για τη μεγάλη πλειοψηφία των νεοσύστατων επιχειρήσεων, η προσπάθεια συγκέντρωσης κεφαλαίων μέσω γύρων χρηματοδότησης αποτελεί μονόδρομο για την ίδρυση και λειτουργία τους.
Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι γύρων χρηματοδότησης (funding stages), ανάλογα με το στάδιο ανάπτυξης μίας επιχείρησης, με τη βιομηχανία στην οποία δραστηριοποιείται και το επίπεδο ενδιαφέροντος μεταξύ των πιθανών επενδυτών. Κάθε διαφορετικός γύρος λειτουργεί, ωστόσο, με την ίδια -περίπου- λογική: «εξωτερικά μέρη» επενδύουν μετρητά σε μία αναπτυσσόμενη επιχείρηση, λαμβάνοντας, συνήθως, σε αντάλλαγμα μετοχές ή τίτλους μερικής ιδιοκτησίας της εταιρείας.
Μία startup, για παράδειγμα, αναζητά πηγές χρηματοδότησης στα πρώτα fundingstages, στα οποία περιλαμβάνονται το seedfunding και οι επενδύσεις από angelinvestors. Στη συνέχεια, ακολουθούν και άλλοι γύροι χρηματοδότησης, γνωστοί και ως fundingseriesA, B, C κ.λπ..
Κάθε funding stage μπορεί να διαφέρει και ως προς τους συμμετέχοντες (διαφορετικοί τύποι επενδυτών), τη διάρκεια και το ύψος των επενδύσεων. Όσο πιο εδραιωμένη είναι μία επιχείρηση, τόσο μικρότερο είναι το ρίσκο για τους πιθανούς επενδυτές, γεγονός που κάνει πιο εύκολη και γρήγορη την εύρεση χρηματοδότησης, αλλά και πιο μεγάλο το κεφάλαιο επένδυσης.
Κατανοώντας τη διάκριση μεταξύ των διαφορετικών fundingstages, θα σας είναι πιο εύκολο να μπείτε στη λογική των επενδυτών, να εντοπίζετε πιο εύκολα τις ευκαιρίες χρηματοδότησης, καθώς και τις προοπτικές που μπορούν να ανοίξουν για την επιχείρησή σας. Παρακάτω, θα ρίξουμε μία πιο προσεκτική ματιά στους γύρους χρηματοδότησης, στο πώς λειτουργεί κάθε fundingstage, καθώς και στο τι τους ξεχωρίζει.
Πρώτα, όμως, είναι απαραίτητο να προσδιορίσουμε τους πιθανούς συμμετέχοντες σε ένα funding stage, καθώς και τις διαφορετικές μορφές χρηματοδότησης.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MANAGEMENT & LEADERSHIP
Τρόποι χρηματοδότησης μίας επιχείρησης
Μία επιχείρηση μπορεί να αντλήσει επενδυτικά κεφάλαια με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Οι πιο συνηθισμένες μορφές χρηματοδότησης είναι οι εξής:
Bootstrap
Στη χρηματοδότηση bootstrap, οι ιδρυτές χτίζουν την εταιρεία τους από το μηδέν με δικά τους κεφάλαια και χωρίς καμία εξωτερική χρηματοδότηση, καλύπτοντας τα έξοδα της επιχείρησης αποκλειστικά από τα έσοδά της. Σε αυτή την περίπτωση, οι ιδρυτές παίρνουν όλο το οικονομικό ρίσκο πάνω τους, συχνά με πολύ περιορισμένους πόρους.
Οικογένεια και φίλοι
Η χρηματοδότηση αυτής της μορφής είναι, ίσως, κανόνας στην Ελλάδα, λόγω της οικογενειακής παράδοσης και κουλτούρας. Το βασικό πλεονέκτημα της χρηματοδότησης μίας επιχείρησης από την οικογένεια και από φίλους είναι η ευκολία στο να επενδύσουν χωρίς εγγυήσεις επιτυχίας και παρεμβάσεις.
Angel Investors
Οι «επιχειρηματικοί άγγελοι» είναι ιδιώτες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν κεφάλαια, σε αντάλλαγμα εταιρικών μεριδίων ή μετοχών. Αποτελούν, συχνά, την πρώτη «εξωτερική» οικονομική ενίσχυση μιας επιχείρησης, χρηματοδοτώντας τα πρώτα στάδια ανάπτυξής της.
Venture Capital
Είναι, αδιαμφισβήτητα, η πιο δημοφιλής και εντυπωσιακή πηγή χρηματοδότησης. Πρόκειται για κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών ή καινοτόμα κεφάλαια (venture capital), τα οποία παρέχονται από ένα επαγγελματικά οργανωμένο fund επενδυτών. Αφορούν σε επενδύσεις μεγάλων ποσών και υψηλού ρίσκου, κυρίως για νέες startups στον χώρο της τεχνολογίας, με αντάλλαγμα κάποιο ποσοστό επί της εταιρείας.
Crowdfunding
Σε ελληνική απόδοση, είναι η «χρηματοδότηση από το πλήθος». Συνιστά έναν -σχετικά- νέο και ανερχόμενο τρόπο χρηματοδότησης εταιρειών, οι οποίες χρησιμοποιούν online πλατφόρμες, για να υποβάλουν το αίτημα για crowdfunding και να συλλέξουν κεφάλαια. Ο δημιουργός της καμπάνιας παρουσιάζει την ιδέα του απευθείας στο κοινό, καθορίζει πακέτα χρηματοδότησης και προσφέρει αντίστοιχα προνόμια (perks) ως κίνητρα. Δημοφιλείς πλατφόρμες crowdfunding είναι το Kickstarter και το Indiegogo.
Όπως γίνεται αντιληπτό, υπάρχουν πολλοί εναλλακτικοί συμμετέχοντες σε μία διαδικασία χρηματοδότησης. Από τη μία, είναι οι ιδρυτές μίας επιχείρησης, που αναζητούν διαρκώς πόρους, ώστε να ξεκινήσουν και να αναπτυχθούν, και από την άλλη, οι πιθανοί funders, που ευελπιστούν σε μία αποδοτική επένδυση.
Σε κάθε διαφορετικό funding stage, πάντως, ο στόχος παραμένει ο ίδιος και για τις δύο πλευρές! Αυτό που αλλάζει είναι η διαδρομή που ακολουθεί κάθε επιχείρηση και το ρίσκο που είναι διατεθειμένοι να πάρουν οι δυνητικοί επενδυτές.