Η νέα τάση του “De-influencing”: Επαναπροσδιορίζοντας τη σχέση μας με την κατανάλωση

Digital Marketing/Sales/Service,⠀
Η νέα τάση του “De-influencing”: Επαναπροσδιορίζοντας τη σχέση μας με την κατανάλωση

Η διαρκώς αυξανόμενη επιρροή των social media και της κουλτούρας των influencers οδήγησε εκατομμύρια καταναλωτές σε έναν αέναο κύκλο υπερκατανάλωσης. Ωστόσο, το κίνημα της “de-influencing” εμφανίζεται δυναμικά, αντιπαρατιθέμενο στην υπερβολική προώθηση προϊόντων και υπενθυμίζοντας ότι το «λιγότερο» είναι συχνά το «καλύτερο».

Ανατροπή στο παραδοσιακό μοντέλο των influencers

Το φαινόμενο της “haul culture” — όπου οι influencers παρουσιάζουν μαζικές αγορές ρούχων και προϊόντων — έχει κυριαρχήσει τα τελευταία χρόνια, προκαλώντας τεράστιες αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Ωστόσο, η άνοδος της “de-influencing” φιλοσοφίας καλεί τους καταναλωτές να επανεξετάσουν τις επιλογές τους.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MARKETING, ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ


Η Νταϊάνα Βίμπ, μία από τις ηγετικές μορφές του κινήματος, χρησιμοποιεί τις πλατφόρμες της για να παροτρύνει τους ακόλουθούς της να σκεφτούν αν πραγματικά χρειάζονται τα προϊόντα που αγοράζουν. Με ερωτήσεις όπως «το ήθελες αυτό πριν σου το διαφημίσουν;», προκαλεί μια νέα συνείδηση γύρω από την κατανάλωση. Σύμφωνα με την ίδια, «το να αγοράζεις χωρίς δεύτερη σκέψη δεν είναι ο κανόνας – είναι η εξαίρεση».

Η οικονομική και ψυχολογική διάσταση

Η υπερκατανάλωση δεν επηρεάζει μόνο το πορτοφόλι, αλλά και την ψυχική υγεία. Πολλοί καταναλωτές παγιδεύονται σε έναν φαύλο κύκλο απογοήτευσης όταν τα προϊόντα που αγοράζουν δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες τους. Η Κριστίνα Μικατσκιου, δημιουργός περιεχομένου από τον Καναδά, περιγράφει πώς βρέθηκε σε χρέος 120.000 CAD λόγω παρορμητικών αγορών. «Έφτασα σε σημείο να αγοράσω μπότες που κόστιζαν περισσότερο από το ενοίκιό μου», δηλώνει.

Πλέον, η Μικατσκιου προωθεί μια ισορροπημένη προσέγγιση, ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους να «αγοράζουν λιγότερα, αλλά καλύτερα». Στρέφει την προσοχή τους στο «ψώνισμα της ντουλάπας τους» και στη δημιουργία νέων συνδυασμών από ήδη υπάρχοντα ρούχα, μια στρατηγική που όχι μόνο μειώνει τις δαπάνες αλλά και ενισχύει τη δημιουργικότητα.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ESG


Η περιβαλλοντική επιβάρυνση

Το ζήτημα της υπερκατανάλωσης δεν περιορίζεται στα οικονομικά και ψυχολογικά επίπεδα. Η περιβαλλοντική επιβάρυνση από την παραγωγή ρούχων είναι τεράστια. Εκατομμύρια ρούχα καταλήγουν σε χωματερές κάθε χρόνο, με μεγάλο μέρος τους να εξάγεται σε χώρες της Αφρικής και της Ασίας, όπου προκαλούν περαιτέρω περιβαλλοντική και υγειονομική κρίση.

Η συγγραφέας και ακτιβίστρια Άτζα Μπάρμπερ υπογραμμίζει: «Πρέπει να σταματήσουμε να πιστεύουμε ότι η κατανάλωση δεν έχει επιπτώσεις. Η αλήθεια είναι ότι κάθε μας αγορά έχει αντίκτυπο».

Προσωπικό στυλ και συνειδητή κατανάλωση

Σύμφωνα με τη στυλίστρια Λουσίντα Γκράχαμ, η υπερκατανάλωση δεν βλάπτει μόνο το περιβάλλον αλλά και την προσωπική μας αισθητική. «Το γρήγορο φαγητό δεν συγκρίνεται με ένα προσεκτικά μαγειρεμένο γεύμα, και το ίδιο ισχύει για τη γρήγορη μόδα», εξηγεί. Ενθαρρύνει τους ανθρώπους να αφιερώνουν χρόνο για να αναπτύξουν το προσωπικό τους στυλ, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα και στη μακροχρόνια χρήση.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ


Η μελλοντική εικόνα του καταναλωτισμού

Παρά την άνοδο της “de-influencing” κουλτούρας, η βιομηχανία των influencers παραμένει ισχυρή, με εκτιμήσεις να τοποθετούν την αξία της αγοράς στα 21,1 δισ. δολάρια το 2023. Ωστόσο, η μεταστροφή προς μια πιο συνειδητή κατανάλωση δείχνει ότι η κουλτούρα της υπερκατανάλωσης αμφισβητείται πλέον σοβαρά.

Το μέλλον φαίνεται να απαιτεί από καταναλωτές, εταιρείες και influencers να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής. Όπως λέει χαρακτηριστικά η Μπάρμπερ, «η αλλαγή ξεκινά όταν όλοι αναλαμβάνουμε την ευθύνη μας».



Share:
Διαβάστε Επίσης
Τι είναι Γκλοκαλισμός και Πόσο Σημαντικός Είναι στην Επιτυχία των Επιχειρήσεων

Ο γκλοκαλισμός βασίζεται στην κατανόηση ότι η επιτυχία σε διεθνές επίπεδο δεν μπορεί να επιτευχθεί

Η Δύναμη των Χρωμάτων στο Μάρκετινγκ και Πώς η Χρωματική Μνήμη Επηρεάζει τους Καταναλωτές

Ανάμεσα στα εργαλεία που έχουν οι επαγγελματίες στη διάθεσή τους, η χρήση των χρωμάτων κατέχει ξεχωριστή θέση