Lockdown Burnout: Τρεις τρόποι να το διαχειριστείτε

Soft Skills/Επικοινωνία,⠀
Οργάνωση/ Διοίκηση/ Ηγεσία,⠀
Lockdown Burnout: Τρεις τρόποι να το διαχειριστείτε

Η πανδημία του κορωνοϊού έχει αναγκάσει εκατομμύρια ανθρώπους να δουλεύουν από το σπίτι. Η υπερκόπωση είναι ένας υπαρκτός κίνδυνος. Η λεπτή γραμμή μεταξύ δουλειάς και ελεύθερου χρόνου γίνεται θολή υπό τις νέες και πρωτοφανείς συνθήκες και πολλοί εργαζόμενοι που δουλεύουν από το σπίτι για πρώτη φορά είναι πιθανόν να δυσκολεύονται να διατηρήσουν (ή και να θέσουν) υγιή όρια ανάμεσα στην επαγγελματική και την προσωπική τους ζωή.

Mία κατάσταση που ξεκίνησε δειλά δειλά τον Μάρτιο, σήμερα αρκετούς μήνες μετά, δείχνει να αποτελεί κανονικότητα, με το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού να δουλεύει πλέον από το σπίτι, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και τις ψηφιακές πλατφόρμες για να επικοινωνεί με τους συναδέλφους του. Στο διάστημα αυτών των μηνών, πολλοί εργαζόμενοι κάνουν λόγο για εργασιακό burnout, λόγω της αίσθησης πως οι υποχρεώσεις δεν τελειώνουν ποτέ.

Έρευνα που διεξήχθη τον Αύγουστο έδειξε πως το 58% των υπαλλήλων στην Αμερική βιώνουν υπερκόπωση, μία αύξηση της τάξης του 15% από τον Μάρτιο, ενώ επίσης το 60% έχει δηλώσει ότι δουλεύει περισσότερες ώρες από τη στιγμή που η εργασία μεταφέρθηκε στο σπίτι. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι οι εργαζόμενοι στην προσπάθεια τους να αναδείξουν την αφοσίωση, εργατικότητα και παραγωγικότητά τους αισθάνονται ότι πρέπει να δουλεύουν όλη την ημέρα, καθώς ίσως και στο ότι η έλλειψη κοινωνικής ζωής κάνει τη δουλειά τη μόνη παραγωγική ασχολία της ημέρας.


ΔΕΙΤΕ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΑΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ


Πλήθος εργαζομένων – ασυνείδητα – εμποδίζει προϊσταμένους, συνεργάτες και εργοδότες από το να σεβαστούν αυτά τα όρια, όπως προκύπτει από έρευνα του Harvard Business Review. Ένας από τους τρόπους που το κάνουν αυτό είναι στέλνοντας επαγγελματικά mails εκτός ωραρίου, γεγονός που κάνει τους παραλήπτες των mails να αισθάνονται αναγκασμένοι να απαντήσουν άμεσα, ακόμα και αν δεν επείγει. Επίσης, είναι σύνηθες οι εργαζόμενοι να επηρεάζονται από την εργασιακή ανασφάλεια που προκαλεί η πανδημία, συνεπώς να αναγκάζουν τους εαυτούς τους να δουλεύουν ακόμη πιο σκληρά για να διατηρήσουν τη θέση τους.

Ποιος μπορεί να βιώσει εργασιακό burnout;

To burnout είναι ένα συναίσθημα που μπορεί όλοι να βιώσουμε δουλεύοντας από το σπίτι, ωστόσο υπάρχουν κάποιες ομάδες, όπως οι εργαζόμενοι στον κλάδο της υγείας, που έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν συμπτώματα υπερκόπωσης. Σύμφωνα με έρευνες που γίνονται παγκοσμίως, οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να βιώσουν το εργασιακό burnout, καθώς πολλές φορές αναγκάζονται να ισορροπήσουν μητρότητα και εργασία, με αποτέλεσμα να φτάνουν στα όριά τους.

Δυστυχώς, η παγκόσμια κρίση στην υγεία εξαιτίας του νέου κορωνοϊού, εντείνει την πίεση. Ακόμη και εργαζόμενοι, που προτιμούν να διαχωρίζουν την επαγγελματική από την προσωπική ζωή τους, ίσως αδυνατούν να το κάνουν λόγω των συνθηκών. Πολλά σχολεία παραμένουν κλειστά, δυσχεραίνοντας τη θέση πολλών γονέων. Ακόμη και επιχειρήσεις που ήδη ενθάρρυναν την τηλεργασία, ίσως συναντήσουν προβλήματα στην υποστήριξη όσων εργαζομένων πρέπει να δουλεύουν από το σπίτι, με την παρουσία της οικογένειάς τους. Επομένως, είναι κατανοητό πως κάθε εργαζόμενος εκτίθεται στην υπερκόπωση.


ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ, ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΩΝ


Πώς λοιπόν μπορούν οι εργαζόμενοι να συνεχίσουν να διαχωρίζουν επαγγελματική και προσωπική ζωή κάτω από τις πρωτοφανείς συνθήκες του σήμερα; Πώς μπορούμε να «αφήσουμε τη δουλειά στο γραφείο», όταν το γραφείο είναι το σπίτι μας; Πως μπορούν εργοδότες, διευθυντές και συνάδελφοι να αλληλοβοηθηθούν; Σύμφωνα με την έρευνα του Harvard Business Review, σας παρουσιάζουμε τρεις τρόπους για να αποφύγετε το εργασιακό burnout:

1. Διατηρήστε τα προσωπικά και κοινωνικά όρια

Ο καθηγητής του Arizona State University, Blake Ashforth, είχε περιγράψει τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι σηματοδοτούν τη μετάβαση από τον «επαγγελματικό» στον «πραγματικό» εαυτό τους. Το ντύσιμο για τη δουλειά, η μεταφορά από το σπίτι στη δουλειά – αυτά είναι απτές και κοινωνικές ενδείξεις ότι κάτι έχει αλλάξει. Η μετάβαση από τη «σπιτική» στην επαγγελματική συμπεριφορά έχει ολοκληρωθεί.

Προσπαθήστε να διατηρήσετε αυτά τα όρια και στο σπίτι. Βραχυπρόθεσμα, η απαλλαγή από τις μετακινήσεις στην πόλη ή το να μπορείτε να δουλέψετε με τις πιτζάμες σας θα είναι μία ευχάριστη αλλαγή, όμως και οι δύο αυτές δραστηριότητες είναι καθοριστικές για την προαναφερθείσα μετάβαση. Επομένως, καλό θα ήταν να μην τις εγκαταλείψετε εντελώς. Ντυθείτε σαν να πηγαίνετε στη δουλειά κάθε πρωί και προσπαθήστε να αντικαταστήσετε την πρωινή συγκοινωνία με μία βόλτα στο πάρκο ή ακόμα και μέσα στο διαμέρισμα σας πριν ξεκινήσετε τη δουλειά.

2. Τηρήστε το ωράριό σας όσο είναι δυνατόν

Η τήρηση του ωραρίου σας είναι κρίσιμη για την ευεξία και την παραγωγικότητά σας, ειδικά όταν αρκετοί εργαζόμενοι πρέπει να συνδυάσουν τη φροντίδα παιδιών ή ηλικιωμένων με τη δουλειά τους. Βέβαια, αυτό είναι δύσκολο ακόμη και εργαζόμενους χωρίς οικογενειακές υποχρεώσεις, λόγω των ψηφιακών συσκευών, οι οποίες «κουβαλούν» τη δουλειά μας παντού.

Η δουλειά από τις 9 μέχρι τις 5 ίσως δεν είναι ρεαλιστική. Οι εργαζόμενοι πρέπει να βρουν τα ωράρια που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες τους, παράλληλα σεβόμενοι ότι τα ωράρια τους ίσως δεν συμβαδίζουν με αυτά των συναδέλφων τους. Οι εργαζόμενοι γονείς (άλλα όχι μόνο) μπορούν να κανονίσουν το πρόγραμμά τους στέλνοντας αυτοματοποιημένα mails ότι βρίσκονται «εκτός γραφείου» για κάποιες ώρες, δίνοντας τους τη δυνατότητα να επικεντρωθούν στη δουλειά. Μία πιο μετριοπαθής προσέγγιση είναι να ενημερώσετε τους συνεργάτες σας ότι ίσως θα απαντάτε σε πιο αργούς από τους συνηθισμένους ρυθμούς, προσαρμόζοντας έτσι τις δικές τους, αλλά και τις δικές σας απαιτήσεις.


ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ


Η τήρηση των χρονικών ορίων συχνά εξαρτάται από την ικανότητα των εργαζομένων να προσαρμόζουν το ωράριο τους με αυτό των συνεργατών τους. Για να επιτευχθεί αυτή η αρμονία, πρέπει οι ηγέτες των επιχειρήσεων να βοηθήσουν στον συντονισμό και στη διαχείριση του φόρτου εργασίας. Τακτικά διαδικτυακά meetings, μέσω των οποίων θα συντηρηθεί η αίσθηση της κανονικότητας, ίσως βοηθήσουν.

3. Βάλτε προτεραιότητες

Αυτή η περίοδος δεν ενδείκνυται για μεγάλο φόρτο εργασίας. Οι εργαζόμενοι που δουλεύουν από το σπίτι νιώθουν συχνά την ανάγκη να αποδείξουν την παραγωγικότητά τους, με αποτέλεσμα να επικεντρώνονται σε πράγματα που δεν είναι τόσο σημαντικά. Ειδικά, στις περιπτώσεις που οι εργαζόμενοι θα πρέπει να ισορροπήσουν μεταξύ εργασίας και οικογένειας, η έμφαση θα πρέπει να δίνεται σε ζητήματα που έχουν προτεραιότητα.

Η αδιάκοπη δουλειά, ακόμη και στις σημαντικές εργασιακές υποχρεώσεις, δεν θα σας βοηθήσει. Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, ο μέσος εργαζόμενος είναι παραγωγικός για περίπου 3 ώρες κάθε μέρα, ώρες που θα πρέπει να μην αποσπάται ή να κάνει και άλλα πράγματα ταυτόχρονα. Ακόμη και πριν τον κορωνοϊό, οι άνθρωποι έβρισκαν δύσκολη τη συγκέντρωση για 3 συνεχόμενες ώρες σε μία εργασία, πόσο μάλλον τώρα, που τα όρια μεταξύ δουλειάς και οικογένειας έχουν εξαφανιστεί.

Οι εργαζόμενοι που είναι διαρκώς σε επιφυλακή έχουν περισσότερες πιθανότητες να πάθουν υπερκόπωση όταν δουλεύουν από το σπίτι παρά από όταν πήγαιναν στο γραφείο. Μακροπρόθεσμα, η συνήθεια να ολοκληρώνετε τη δουλειά πρόχειρα, μόλις ξυπνάτε, το Σαββατοκύριακο ή στη μέση μίας ταινίας δεν είναι μόνο αντιπαραγωγική αλλά και επιβλαβής για την ψυχική σας υγεία. Αυτό που είναι σημαντικό για όλους, είναι να βρούμε τρόπους να «αδειάσουμε» το μυαλό μας και να χτίσουμε στιγμές που οι δουλειά δεν χωράει.

Αυτές είναι μερικές μόνο προτάσεις που θα βοηθούσαν τους εργαζομένους να διατηρήσουν τα όρια ανάμεσα στη δουλειά και την προσωπική τους ζωή, αποφεύγοντας παράλληλα μία πιθανή κατάρρευση. Ας μην ξεχνάμε, ότι οι άνθρωποι χρειάζονται ευελιξία για να βρουν ξανά τις ισορροπίες τους αυτές τις αβέβαιες στιγμές.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Share:
Διαβάστε Επίσης