Richard Branson: Η γλώσσα μπορεί να "τσακίσει" τον επιχειρηματία

Soft Skills/Επικοινωνία,⠀
Καινοτομία/Start Ups,⠀
Οργάνωση/ Διοίκηση/ Ηγεσία,⠀
Richard Branson: Η γλώσσα μπορεί να "τσακίσει" τον επιχειρηματία

Πριν από λίγο καιρό εξήγησα πόσο σημαντικό είναι τα ανώτερα στελέχη μιας εταιρείας να κάνουν ένα διάλειμμα – ή να αφήνουν τα γραφεία τους μία στο τόσο και να κάνουν μια βόλτα στην επιχείρησή τους, από το εργοστάσιο έως το λογιστήριο, για να γνωρίσουν καλύτερα το προσωπικό τους. Ένας φίλος μου, ωστόσο, με έβαλε σε σκέψεις: "Έχεις απόλυτο δίκιο, Richard, ωστόσο υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που είναι καλύτερο να μένουν κλειδωμένοι στα γραφεία τους".

Μου είπε για μια πρώην συνεργάτιδά του, διευθύνουσα σύμβουλο, η οποία έκανε συχνά επισκέψεις στο προσωπικό της, αλλά συχνά με καταστροφικά αποτελέσματα. Έδειχνε να μην μπορεί να εκφράσει αποτελεσματικά την εκτίμησή της για τις προσπάθειες των εργαζομένων. Οπουδήποτε πήγαινε, άφηνε πίσω της αποθαρρυμένους εργαζομένους, επειδή τους επαινούσε με βαριά καρδιά. Όπως οι Ιταλοί συνήθιζαν να δηλώνουν ότι "Τουλάχιστον ο Μουσολίνι έκανε τα τρένα να φεύγουν στην ώρα τους", η προσπάθεια αυτής της CEO να πει σε κάποιον μια καλή κουβέντα ήταν τόσο καχεκτική που καλύτερα να μην την έκανε καθόλου.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MANAGEMENT & LEADERSHIP


Οι οικογένειες έχουν μεγάλη εμπειρία σε αυτήν τη συγκεκριμένη μορφή τέχνης. Ένας συγγενής που έχει δουλέψει σαν σκλάβος για να οργανώσει ένα καλό δείπνο, μπορεί να ακούσει από το μικρό παιδί της οικογένειας κάτι σαν: "Το γλυκό ήταν φανταστικό!" –κομπλιμέντο που αφήνει το εξής υπονοούμενο: "... αλλά τα υπόλοιπα ήταν μέτρια".

Αντίστοιχα, ορισμένες φορές οι ηγέτες των επιχειρήσεων δεν αντιλαμβάνονται πόσο επιζήμια μπορεί να γίνουν τα νοήματα των λέξεων. Πρόσφατα άκουσα τον πρόεδρο μιας πολυεθνικής να λέει σε ένα ακροατήριο, "εκτιμώ τη δουλειά της διοικητικής μας ομάδας σε κάποιες πολύ δύσκολες στιγμές". Υποψιάζομαι ότι το "εκτιμώ" δεν ήταν επ' ουδενί η επιδοκιμασία που τους έκανε να γυρίσουν σπίτι νιώθοντας καλά για τον εαυτό τους. Θα πρέπει να είναι απολύτως σαφές στους εργαζομένους ότι τα επιτεύγματά τους αναγνωρίζονται και γιορτάζονται.

Στον χώρο εργασίας, τέτοια παραδείγματα αφθονούν. Συχνά, αυτή η παραπλανητική επικοινωνία γίνεται για να συγκαλύψει κακές ειδήσεις, αλλά αυτό δεν βοηθά τα πράγματα. Νιώθω αμήχανα όταν τα διευθυντικά στελέχη μιας εταιρείας κάνουν σχόλια όπως "Δεν τα πήγαμε τόσο άσχημα", το οποίο δεν σημαίνει ότι τα πήγαν και καλά. Ή όταν λένε "Τα πήγαμε καλύτερα από πέρυσι", ενώ το προηγούμενο έτος ήταν καταστροφή. Όταν η CEO, που ανέφερα προηγουμένως, ρωτήθηκε πώς πάνε τα πράγματα στην επιχείρησή της, η αγαπημένη της απάντηση προφανώς και ήταν: "Θα μπορούσε να είναι και χειρότερα".


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΑ SOFT SKILLS


Μερικές φορές η ίδια η γλώσσα μπορεί να συνεισφέρει στα προβλήματα επικοινωνίας. Τις πρώτες μέρες της Virgin Records, όταν ένα κορυφαίο στέλεχος της αμερικανικής μουσικής βιομηχανίας μάς επισκέφθηκε στο Λονδίνο, οι συζητήσεις μαζί του μας άφησαν με την εντύπωση ότι δεν ενέκρινε και τόσο τους καλλιτέχνες μας ή αυτά που κάναμε στη δισκογραφική. Ήταν μόνο μετά από μια σειρά ταξιδιών στις Ηνωμένες Πολιτείες που κατάλαβα ότι δεν ήταν καθόλου αρνητικός – το αντίθετο μάλιστα!

Το πρόβλημα ήταν τελικά η διαφορετική ερμηνεία που δίναμε στη λέξη "αρκετά" (quite). Στη Βρετανία, εάν κάποιος πει "νομίζω ότι έχεις κάποια αρκετά καλά συγκροτήματα" ("you have some quite good bands"), σημαίνει ότι τα συγκροτήματά σου είναι μέτρια. Αν ένας Αμερικανός πει το ίδιο πράγμα, μπορεί να εννοεί ότι έχεις κάποια πολύ καλά συγκροτήματα.

Ανεξάρτητα από την κατάσταση, ως ηγέτης μιας επιχείρησης, η δουλειά σας είναι να περνάτε το μήνυμά σας: να μιλάτε με σαφήνεια και καθαρά. Δεν είναι εύκολο, αλλά είναι απαραίτητο.

Σε πολλές περιπτώσεις, όλα έχουν να κάνουν με το να δίνετε προσοχή στις αντιδράσεις των ανθρώπων. Μια CEO που έχει πρόβλημα να συνδεθεί με τους ανθρώπους όταν κάνει βόλτα στην επιχείρησή της, πρέπει να αντιληφθεί τη δυσφορία τους. Σε τέτοιες καταστάσεις, είναι σημαντικό να ακούμε περισσότερο από το να μιλάμε. Μόλις κατανοήσει τη σκοπιά του εργαζομένου, ο ηγέτης θα βρει τα σωστά λόγια να πει.

Για να απαντήσω στις ανησυχίες του φίλου μου σχετικά με τις συνέπειες που μπορεί να έχει μια βόλτα στην επιχείρηση: Συμφωνώ ότι ίσως να μην είναι το καλύτερο που πρέπει να κάνετε αν έχετε μια κακή μέρα. Εάν συμβαίνει αυτό, κρατήστε την πόρτα κλειστή και μη μιλήσετε καθόλου. Αλλά αν πρέπει να βγείτε έξω, αποφύγετε φράσεις όπως "η χρονιά μας είναι ΟΚ".

Όπως λέει ένα παλιό τραγούδι, από τη δεκαετία του 1940, "Να δίνεις έμφαση στο θετικό / Να ξεφορτώνεσαι το αρνητικό / Να προσκολλάσαι στην κατάφαση / Και να μην μπλέκεις με το έτσι κι έτσι".

Αν το κάνετε αυτό, θα τα καταφέρετε "αρκετά" καλά!

*O Richard Branson είναι ο ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


Share:
Διαβάστε Επίσης
7 τρόποι να Ξεπεράσεις την Αναβλητικότητα που Σκοτώνει την Καριέρα σου

Πολλοί άνθρωποι όταν δουλεύουν προτιμούν να αφιερώσουν λίγο χρόνο στο να χαζέψουν στα social media

Embracing Lifelong Learning: A Pathway to Mastery and Personal Growth

It is an essential and transformative journey that constantly reveals new horizons.