Τι είναι το Coaching και πως μπορεί να εκτοξεύσει τη ψυχολογία και την αποτελεσματικότητα;

Soft Skills/Επικοινωνία,⠀
Ακαδημαϊκά Θέματα,⠀
Ανθρώπινο Δυναμικό (HR),⠀
Οργάνωση/ Διοίκηση/ Ηγεσία,⠀
Τι είναι το Coaching και πως μπορεί να εκτοξεύσει τη ψυχολογία και την αποτελεσματικότητα;

Το coaching σύμφωνα με τον επίσημο ορισμό του International Coaching Federation (Διεθνούς Ομοσπονδίας Coaching), είναι «ο συνεταιρισμός με τον πελάτη σε μια δημιουργική διαδικασία, που προκαλεί τη σκέψη και τον εμπνέει να μεγιστοποιήσει το προσωπικό και επαγγελματικό του δυναμικό».

Στα πλαίσια αυτής της δημιουργικής διεργασίας ο Coach (προπονητής) ενθαρρύνει τον πελάτη να εστιάσει το ενδιαφέρον του στο παρόν και στο μέλλον και να θέσει βήματα που θα τον φέρουν πιο κοντά στη επίτευξη των στόχων του και των ονείρων του.

Αντί να εστιάσουμε στο πρόβλημα, εστιάζουμε στην επίλυσή του. Ο πελάτης δεν ασχολείται με το γιατί δεν μπορεί να δει το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο, αλλά, αποσαφηνίζει μέσω των κατευθυντήριων ερωτήσεων του Coach, τι χρειάζεται να συμβεί στη ζωή του, ώστε να θεωρήσει ότι το ποτήρι είναι ήδη γεμάτο! Μόλις «κλειδώσει» αυτήν την εικόνα μέσα του και την αντιληφθεί και την εκφράσει ως ένα ρεαλιστικό στόχο, ενεργοποιείται από τα θετικά συναισθήματα που βιώνει, και, προσδιορίζει με την βοήθεια του Coach, εκείνα τα βήματα που χρειάζονται για να πετύχει αυτό τον στόχο. Ουσιαστικά, ενθαρρύνεται να αναλάβει δράση, να αλλάξει συμπεριφορές και δεδομένα και να πιστέψει σε αυτές τις αλλαγές που επιφέρει στη ζωή του.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ COACHING ΣΤΗ ΚΥΠΡΟ


Επομένως ένας επαγγελματίας Coach δεν κάνει ψυχοθεραπεία και δεν κάνει διαγνώσεις, δεν παρέχει συμβουλές όπως θα έκανε ένας σύμβουλος Επιχειρήσεων, δεν εκπαιδεύει τον πελάτη μεταδίδοντας συγκεκριμένη γνώση, και δεν διαχέει γνώση ως προς π.χ. τις απαιτήσεις μιας θέσης εργασίας όπως κάνει ένας Μέντορας. Ωστόσο να πούμε, ότι πολλοί Coaches, θεωρούν ότι καλούνται σε κάποιες ιδιαίτερες περιπτώσεις, να λειτουργήσουν ως μέντορες όπως είπε χαρακτηριστικά η κα. Lise Lewis, Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Mentoring & Coaching (European Mentoring & Coaching Council) σε μια ομιλία της σε πρόσφατη συνάντηση που διοργάνωσε o Ελληνικός Σύνδεσμος Coaching (Hellenic Coaching Association).

Πότε όμως και πως ξεκίνησαν όλα?

Το coaching είναι μια σχετικά νέα πρακτική, με εφαρμογή τόσο στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων αλλά και στις επιχειρήσεις. Η τάση αυτή ξεκίνησε την Αμερική τη δεκαετία του ’80. Γεννήθηκε μέσα από διαφορετικούς κλάδους, όπως της ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής, των συμβούλων επιχειρήσεων, της εκπαίδευσης και τα τελευταία χρόνια της Θετικής Ψυχολογίας και της Νευροεπιστήμης.

Ένας  επαγγελματίας Coach  μπορεί να προσληφθεί είτε από έναν ιδιώτη (Personal Coaching), είτε από ένα στέλεχος επιχείρησης ή από μια εταιρεία με στόχο φυσικά την επίτευξη της προσδοκώμενης προσωπικής εξέλιξης των στελεχών της (Executive και Corporate Coaching). Υπάρχουν φυσικά περιπτώσεις, που ο Coach καλείται να συμβάλλει στην προσωπική εξέλιξη όχι ενός στελέχους, αλλά μιας ομάδας στελεχών (Team Coaching).

Έχουν κερδίσει όμως έδαφος και άλλες κατηγορίες Coaching που έχουν δημιουργηθεί με βάση τα χαρακτηριστικά/θέλω του πελάτη όπως: Life Coaching, Career Coaching, Wellness Coaching , Spiritual Coaching κ.α.

Από προσωπική εμπειρία και ως Coach και ως πελάτης (Coachee), το life Coaching ταιριάζει σε εκείνες τις περιπτώσεις που ο πελάτης θέλει να πετύχει στόχους, όχι κατά ανάγκη συνδεδεμένους με την εργασία του, που θα τον οδηγήσουν στην προσωπική του ευτυχία. Σε μια συνεδρία Executive Coaching ωστόσο, ο πελάτης εστιάζει κυρίως το ενδιαφέρον του, στην επίτευξη της προσωπικής του εξέλιξης, που θα τον βοηθήσει να πετύχει συμφωνημένους εταιρικούς στόχους. Και επειδή ένα στέλεχος είναι πολύ απλά άνθρωπος, είναι δεδομένο, ότι ακόμα και σε μια τέτοια συνεδρία μπορεί να φανεί η ανάγκη για Life Coaching, η ανάγκη να ξεκαθαριστούν δηλαδή και να επιλυθούν θέματα σχέσεων, οικογένειας, προσωπικών φιλοδοξιών, ενδυνάμωσης αυτοπεποίθησης κ.α.

Το coaching ουσιαστικά θα έλεγα ότι «ξεβολεύει δημιουργικά» τον πελάτη από την οικεία θέση που είναι σήμερα (comfort zone)και τον πιθανό αρνητισμό του κουβαλάει μέσα του, ενδεχομένως ως κατάλοιπο του παρελθόντος. Βοηθάει τον πελάτη να δει μπροστά για να προχωρήσει μπροστά, ακόμα και σε μέρη άγνωστα αλλά και συναρπαστικά (where the magic happens) και να ορίσει και τον δρόμο που θα πάρει, το πλάνο δράσης του. Είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για έναν άνθρωπο να:

  • ξεκαθαρίσει το δικό του τοπίο
  • πιστέψει στα όνειρά του
  • θέσει συγκεκριμένους στόχους
  • ξεδιπλώσει τα ταλέντα του
  • δράσει στοχευμένα
  • αλλάξει υιοθετώντας μόνο πρακτικές που έχουν αποδειχθεί για τον ίδιο ότι έχουν θετικό αποτέλεσμα
  • πετύχει τα θέλω του και εντέλει...να ευτυχίσει!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Share:
    Διαβάστε Επίσης
    Οργανωσιακές Αξίες: Πυλώνας Επιτυχίας και Διαφοροποίησης για τις Σύγχρονες Επιχειρήσεις

    Οι αξίες δεν είναι απλώς ένα σύνολο κανόνων· είναι η φιλοσοφία που ορίζει το ποια είναι η επιχείρηση