Όλα τα αυτοκίνητα έχουν πολλά και διάφορα συστήματα ασφαλείας, (παθητικά και ενεργητικά, μερικά από τα οποία είναι υποχρεωτικά.
Οι ζώνες σε όλα τα καθίσματα του αυτοκινήτου είναι υποχρεωτικές και είναι το μόνο από τα παθητικά συστήματα ασφαλείας που μπορείτε να δείτε.
Αν αγαπάτε την ζωή σας, μόλις μπείτε στο αυτοκίνητο και προτού ξεκινήσετε να βάζετε τις ζώνες σας και εσείς και όλοι οι επιβάτες σας.
Για να καταλάβετε πόση προστασία σας παρέχουν οι ζώνες, υποθέστε ότι κάποιος οδηγεί χωρίς ζώνη, με ταχύτητα 50 χλμ/ώρα και το όχημα του προσκρούει κάπου.
Αν ο οδηγός έχει βάρος 72 κιλά, θα εκτιναχθεί με δύναμη 11 τόνων και θα κτυπήσει στον ανεμοθώρακα, χωρίς να σταματήσει. Για να σταματήσει, θα διανύσει ακόμη 6 πόντους. Αυτοί οι 6 πόντοι θα καλυφθούν είτε από υποχώρηση του γυαλιού, είτε από υποχώρηση του κρανίου του οδηγού, είτε από υποχώρηση και των δύο.
Με ζώνες φορεμένες, οδηγός και επιβάτες κρατούνται σταθερά στην θέση τους, δεν εκτινάσσονται και δεν κτυπούν.
Οι προεντατήρες που έχουν οι σημερινές ζώνες, τις τεντώνουν αμέσως πριν την πρόσκρουση και έτσι τραβούν όσους τις φορούν, στην σωστή θέση στο κάθισμα, για περισσότερη προστασία.
Μετά την πρόσκρουση, το όχημα θα διανύσει 33 πόντους προτού ακινητοποιηθεί. Για έστω και μερική μείωση του σοκ, το μπροστινό μέρους του οχήματος θα υποχωρήσει, όπως είναι προσχεδιασμένο και αν αυτή η υποχώρηση προκαλέσει και μετακίνηση της μηχανής προς τα πίσω, η μηχανή θα μετακινηθεί με κλίση προς τα κάτω, για να μη διεισδύσει στον χώρο επιβατών.
Το μόνο που δεν έχει προσχεδιαστεί είναι ο εξαναγκασμός του οδηγού να φορέσει την ζώνη και να σώσει την ζωή του, παρόλα τα ηχητικά και τα φωτεινά σήματα που υπάρχουν για να τον υπενθυμίζουν.
Οι ζώνες ασφαλείας συγκρατούν τους επιβάτες στην θέση τους και τους προστατεύουν από εκτίναξη στον ανεμοθώρακα και άλλα μέρη, ή εντελώς έξω από το όχημα. Όταν όμως η πρόσκρουση είναι πολύ δυνατή, οι ζώνες ασφαλείας από μόνες τους δεν είναι αρκετές.
Σε τέτοιες περιπτώσεις οι αερόσακοι δίδουν αυξημένη ασφάλεια διότι προστατεύουν το πρόσωπο και άλλα μέρη του σώματος από σοβαρό τραυματισμό, εμποδίζοντας κτυπήματα στο τιμόνι και στο εσωτερικό του οχήματος.
Σε άλλο άρθρο μου θα δούμε τους αερόσακους.