ΑνΑΔ: Έρχονται οι ‘Ατομικοί Λογαριασμοί Μάθησης’ (ΑΛΜ) και τα ‘Μικροδιαπιστευτήρια’
01 Φεβρουαρίου 2022
Τη συμβολή του ανθρώπινου δυναμικού στις προσπάθειες ανάκαμψης της οικονομίας, καθώς και την ανάγκη κατάρτισης και επανακατάρτισής του, καταγράφει η Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού στο στρατηγικό σχέδιο που ετοίμασε για την τριετία 2022-24.
Στο στρατηγικό σχέδιο της ΑνΑΔ, που δημοσιοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα, καταγράφονται επίσης όλες οι δράσεις της για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας, αλλά και η παραδοχή ότι η Κύπρος υστερεί σημαντικά όσον αφορά τη συμμετοχή ενηλίκων, άνω των 25 ετών, σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, ακόμα και σε σχέση με τους στόχους που η ίδια έχει θέσει.
Η ΑνΑΔ, αναφερόμενη στις θετικές προοπτικές που προκύπτουν μέσα και από την εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΣΑΑ), σημειώνει μεταξύ άλλων πως η συμβολή του ανθρώπινου δυναμικού της Κύπρου στην αναπτυξιακή πορεία της κυπριακής οικονομίας είναι αδιαμφισβήτητη και πως ραχοκοκαλιά του ανθρώπινου δυναμικού αποτελούν οι απασχολούμενοι, οι οποίοι καλούνται καθημερινά να διαδραματίσουν τον δικό τους καθοριστικό ρόλο μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Συνεχίζοντας, αναφέρει πως η βελτίωση της ποιότητας, της αποτελεσματικότητας και της συνάφειας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης με την αγορά εργασίας είναι ζωτικής σημασίας, στο πλαίσιο αντιμετώπισης της κρίσης που προκάλεσε η πανδημία, αλλά και προκειμένου να διασφαλιστεί η ταχεία ανάκαμψη της αγοράς εργασίας.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
Ωστόσο, σύμφωνα με την ΑνΑΔ, «το γενικό ποσοστό συμμετοχής σε εκπαίδευση και κατάρτιση του πληθυσμού ηλικίας 25- 64 χρονών στην Κύπρο κυμαίνεται σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα από το αντίστοιχο ποσοστό στην ΕΕ, με σημαντική διαφορά τόσο από τον εθνικό στόχο του 12% όσο και από τον ευρωπαϊκό στόχο του 15%». Αναφέρει μάλιστα ότι το ποσοστό αυτό ακολουθεί πτωτική τάση από το 2015 - που έφτασε στο υψηλότερο σημείο του αλλά μόλις στο 7,1% - με τη χειρότερη επίδοση της περιόδου να καταγράφεται το 2020 (4,7%), η οποία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στα περιοριστικά μέτρα που λήφθηκαν για αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού. Ενόψει των πιο πάνω, η ΑνΑΔ βλέπει σημαντικά περιθώρια αύξησης της συμμετοχής των ενηλίκων στην εκπαίδευση και κατάρτιση, αλλά και αντιμετώπισης των χαμηλών επιδόσεων σε βασικές δεξιότητες ιδιαίτερα ψηφιακές.
Η σημασία της κατάρτισης
Όπως εξηγεί η Αρχή, ο εμπλουτισμός των γνώσεων και δεξιοτήτων των εργαζομένων και η απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων συμβάλλει στην καλύτερη αξιοποίησή τους από τις επιχειρήσεις και ενισχύει τις προοπτικές ανάπτυξης της κυπριακής οικονομίας. Επίσης, η ΑνΑΔ καταγράφει ως σημαντική και την κατάρτιση στις ΤΠΕ, στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας, σε όλο το φάσμα των λειτουργιών της επιχείρησης, στην παραγωγή, στην εμπορία και στη διοίκηση, το οποίο, αν συνδυαστεί με τα κατάλληλα επίπεδα επιχειρηματικότητας, θα έχει θετικά αποτελέσματα στον σχεδιασμό και την παραγωγή νέων προϊόντων και υπηρεσιών καθώς και στη βελτίωση της παραγωγικότητας. Αναφέρει ακόμα πως η χρήση των ΤΠΕ - και η ανάγκη κατάρτισης σε αυτές- παρέχει τη δυνατότητα συμμετοχής σε δραστηριότητες κατάρτισης όταν οι συνθήκες επιβάλλουν κοινωνική αποστασιοποίηση. Όσον αφορά τη σημασία της κατάρτισης, επισημαίνει μεταξύ άλλων πως αυτή διευκολύνει την ένταξη των ανέργων και του αδρανούς δυναμικού στην απασχόληση που αποτελεί στην ουσία αναξιοποίητο πόρο ανθρώπινου κεφαλαίου, ο οποίος ταυτόχρονα χρειάζεται οικονομική και κοινωνική στήριξη. Η Αρχή αναφέρει ακόμα πως η μείωση της απασχόλησης σε τομείς οικονομικής δραστηριότητας και η κατάληξη στην ανεργία σημαντικού αριθμού εργαζομένων μεγάλης ηλικίας, με αποκλειστικές εμπειρίες στους τομείς αυτούς, επιβάλλει την ανάγκη για επανακατάρτισή τους ώστε να είναι σε θέση να διεκδικήσουν θέσεις εργασίας σε τομείς οικονομικής δραστηριότητας οι οποίοι έχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα και μπορούν να αποτελέσουν τους κύριους μοχλούς ανάπτυξης.
Σύμφωνα με την ΑνΑΔ, η αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού αναμένεται να επιτευχθεί με την ένταξη των ανέργων και του αδρανούς δυναμικού στην απασχόληση, τη διά βίου μάθηση των απασχολουμένων, καθώς και την ενθάρρυνση ατόμων για απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων καθ' όλον τον εργασιακό τους βίο.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ (HR)
Τα σχέδια αναβάθμισης του ανθρώπινου δυναμικού
Ακολούθως, καταγράφει τις δράσεις και τα σχέδια που εφαρμόζονται και θα εφαρμοστούν για επίτευξη των παραπάνω.
Για την ένταξη των ανέργων και του αδρανούς δυναμικού στην απασχόληση, η Αρχή αναφέρει πως, μέσα από τη δραστηριότητα αυτή, δίνεται προτεραιότητα σε δράσεις κατάρτισης για ενεργητική στήριξη της απασχόλησης και μείωση της ανεργίας. Οι δράσεις που περιλαμβάνονται για αυτό αφορούν τα πιο κάτω σχέδια:
Σχέδιο Στελέχωσης Επιχειρήσεων με Αποφοίτους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Σχέδιο Κατάρτισης Μακροχρόνια Ανέργων σε Επιχειρήσεις/Οργανισμούς
Ειδικό Σχέδιο Επαγγελματικής Κατάρτισης Ανέργων σε Οργανισμούς του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα, Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς και Ιδρύματα Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα
Προγράμματα Κατάρτισης Ανέργων
Πολυεπιχειρησιακά Προγράμματα Κατάρτισης - Συνήθη: Συμμετοχή ανέργων
Προγράμματα κατάρτισης για την απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων: Συμμετοχή ανέργων
Προγράμματα κατάρτισης για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που σχετίζονται με την πράσινη οικονομία: Συμμετοχή ανέργων
Προγράμματα κατάρτισης για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη γαλάζια οικονομία: Συμμετοχή ανέργων
Προγράμματα κατάρτισης ανέργων για απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων επιχειρηματικότητας
Προγράμματα κατάρτισης για νέους ηλικίας 15-29 ετών που βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, απασχόλησης ή κατάρτισης (ΝΕΕΤs) για απόκτηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων.
Για τη διά βίου μάθηση των απασχολουμένων η ΑνΑΔ αναφέρει πως δίνεται έμφαση στη συνεχή αναβάθμιση και εμπλουτισμό των γνώσεων και δεξιοτήτων των απασχολουμένων, ιδιαίτερα σε τομείς που παρουσιάζουν αυξημένες προοπτικές ανάπτυξης. Για ανάπτυξη της δια βίου μάθησης η Αρχή εφαρμόζει τα εξής σχέδια:
Μονοεπιχειρησιακά Προγράμματα Κατάρτισης στην Κύπρο
Μονοεπιχειρησιακά Προγράμματα Κατάρτισης στην Κύπρο (Κρατικές Ενισχύσεις)
Ειδικό Σχέδιο Κατάρτισης Εργοδοτουμένων σε Ορισμένους Οικονομικούς Τομείς που Έχουν Επηρεαστεί από την Πανδημία
Μονοεπιχειρησιακά Προγράμματα Κατάρτισης στο Εξωτερικό
Πολυεπιχειρησιακά Προγράμματα Κατάρτισης - Συνήθη
Πολυεπιχειρησιακά Προγράμματα Κατάρτισης - Ζωτικής Σημασίας
Προγράμματα Συνεχιζόμενης Κατάρτισης Συνδικαλιστικών Στελεχών
Προγράμματα Κατάρτισης Διοργάνωσης ΑνΑΔ
Προγράμματα κατάρτισης για την απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων: Συμμετοχή απασχολουμένων
Προγράμματα κατάρτισης για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που σχετίζονται με την πράσινη οικονομία: Συμμετοχή απασχολουμένων
Προγράμματα κατάρτισης για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη γαλάζια οικονομία: Συμμετοχή απασχολουμένων
Σχέδιο Αξιοποίησης Εναλλακτικών Μορφών Μάθησης.
Για την ενθάρρυνση, τέλος, ατόμων για απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων καθ' όλον τον εργασιακό τους βίο η ΑνΑΔ αναπτύσσει δύο δράσεις που είναι οι Ατομικοί Λογαριασμοί Μάθησης (ΑΛΜ) και τα Μικροδιαπιστευτήρια.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ MANAGEMENT & LEADERSHIP
Οι Ατομικοί Λογαριασμοί Μάθησης θα παρέχουν πιστώσεις σε επιλέξιμες ομάδες απασχολουμένων και ανέργων για την παρακολούθηση προγραμμάτων κατάρτισης για την απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων ή/και την αναβάθμιση υφιστάμενων γνώσεων και δεξιοτήτων. Στοχεύουν στην προώθηση της διά βίου μάθησης παρέχοντας ευκαιρίες για ευέλικτη προώθηση της αναβάθμισης των γνώσεων και δεξιοτήτων αποτρέποντας τους κοινωνικούς αποκλεισμούς. Μέσα από τους ΑΛΜ, τα άτομα θα αποκτήσουν πρόσβαση σε προγράμματα κατάρτισης σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων στο πλαίσιο των Πολυεπιχειρησιακών Προγραμμάτων Κατάρτισης - Συνήθων της ΑνΑΔ. Έμφαση για συμμετοχή θα δίνεται σε προγράμματα κατάρτισης που οδηγούν στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για συγκεκριμένα επαγγέλματα με βάση τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, ιδιαίτερα στην πράσινη και γαλάζια οικονομία καθώς και στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων.
Τα Μικροδιαπιστευτήρια είναι επαγγελματικά προσόντα που αποδεικνύουν τα μαθησιακά αποτελέσματα που αποκτήθηκαν μέσω ενός σύντομου κύκλου μαθημάτων ή ενότητας που αξιολογήθηκε με διαφανή τρόπο. Σκοπός της προσέγγισης για τα μικροδιαπιστευτήρια είναι να συμβάλουν στη δημιουργία ευκαιριών μάθησης για τους πολίτες και να ενισχύσουν τον ρόλο που διαδραματίζουν τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη διά βίου μάθηση. Μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για άτομα που επιθυμούν να αξιοποιήσουν τις γνώσεις τους χωρίς να ολοκληρώσουν ένα πλήρες πρόγραμμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και να αναβαθμίσουν τις δεξιότητές τους ή να αποκτήσουν νέες με σκοπό να ανταποκριθούν στις ανάγκες της αγοράς εργασίας ή να αναπτυχθούν επαγγελματικά μετά την έναρξη της εργασίας τους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- ΑΡΘΡΟ:Μήπως είσαι workaholic; Πώς θα καταλάβεις ότι είσαι εθισμένος με τη δουλειά;
- ΑΡΘΡΟ:Γιατί η MySeminars αποτελεί ισχυρό εργαλείο και σύμμαχο για κάθε λειτουργό Ανθρώπινου Δυναμικού (HR)
- ΑΡΘΡΟ:Η Εισβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης
- NEA:EditC: 40+ σεμινάρια πληροφορικής για Δεδομένα, Δίκτυα, Revit, Projects, Learning και άλλα
- NEA:Η Safety Partners εκπαιδεύει τους Υπεύθυνους Ασφάλειας και Υγείας των επιχειρήσεων
- NEA:Σεμινάριο Κυπριακού Εταιρικού Δικαίου για Corporate Administrators τον ερχόμενο Φεβρουάριο