Ηγεσία Τζεφ Μπέζος Vs Ηγεσία Έλον Μασκ;
Όποια κι αν είναι η άποψή σας για τον Τζεφ Μπέζος και τον Έλον Μασκ, δύσκολα θα διαφωνήσετε όσον αφορά την επιτυχία τους να δημιουργήσουν και να ηγηθούν καινοτόμων οργανισμών με τολμηρό όραμα.
Ο Τζεφ Μπέζος είναι επικεφαλής της Amazon και της Blue Origin, της διαστημικής εταιρείας που έχει στόχο να στείλει κόσμο στο φεγγάρι. Από την πλευρά του, ο Έλον Μασκ ηγείται της Tesla και της SpaceX, της διαστημικής εταιρείας που θέλει να στείλει κόσμο στον Άρη με στόχο να ενταχθούν στην αποικία που θα δημιουργηθεί εκεί. Από κοινού οι εταιρείες στις οποίες ηγούνται έχουν δημιουργήσει χρηματιστηριακή αξία άνω του 1 τρισ. δολαρίων την τελευταία δεκαετία. Επομένως, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Μπέζος και ο Μασκ ισοβαθμούν για την πρώτη θέση στη λίστα του Forbes με τους "Πιο Καινοτόμους Ηγέτες της Αμερικής για το 2019".
Εάν οποιοσδήποτε άλλος πέραν του Έλον Μασκ είχε προτείνει την ανάπτυξη δικτύου σηράγγων κάτω από το Λος Άντζελες, θα είχε προκαλέσει τη θυμηδία των πάντων. Όταν όμως ο Μασκ πρότεινε τη ανάπτυξη του "Hyperloop" (σ.σ. πρόκειται για ένα φουτουριστικό σύστημα μεταφοράς, όπου κάψουλες-βαγόνια κινούνται με πολύ μεγάλη ταχύτητα μέσα σε σήραγγα κενού) έγινε δεκτό με ενθουσιασμό, επευφημίες… ακόμη και επενδύσεις. Με την ιδέα του "Hyperloop" (η οποία σημειωτέον υπάρχει ήδη από τις αρχές του 1900) ο Μασκ προκάλεσε την προσοχή των μέσων ενημέρωσης
Πέρα από την καινοτομία, και οι δύο ηγέτες έχουν χαράξει το δρόμο για την υλοποίηση των επιτευγμάτων τους με ιδιαίτερα ενδιαφέροντες τρόπους. Δείτε πώς -και γιατί- αμφότεροι τα κατάφεραν, παρότι εφαρμόζουν διαφορετικά στυλ ηγεσίας.
"Πρώτα ο Πελάτης" vs. "Πρώτα η Τεχνολογία"
Η στρατηγική του Μπέζος επικεντρώνεται στο μότο "πρώτα ο πελάτης". Στο πλαίσιο αυτό έχει καθιερώσει στη λειτουργία της Amazon μια καινοτόμα διαδικασία, το "δουλεύοντας προς τα πίσω", όπου αφετηρία αποτελεί η έμμονη εστίαση στις ανάγκες του πελάτη και απώτερος στόχος είναι η αναζήτηση του καλύτερου τρόπου για την εξυπηρέτηση των αναγκών αυτών (βλέπε "How Does Amazon Stay at Day One?).
Επί της ουσίας, η προσέγγιση του Μπέζος εστιάζει στην επίλυση της αβεβαιότητας της αγοράς (ήτοι της αβεβαιότητας γύρω από τις προτιμήσεις των καταναλωτών) και εν συνεχεία υποθέτει ότι η τεχνολογία μπορεί να δώσει λύση. Στον αντίποδα, η προσέγγιση που ακολουθεί ο Μασκ εστιάζει στο μότο "πρώτα η τεχνολογία". Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά πρώην στέλεχος της Tesla, "Νομίζω ότι ο Έλον έχει υιοθετήσει τη φιλοσοφία του Στιβ Τζομπς, σύμφωνα με την οποία ο ίδιος πιστεύει ότι ξέρει που κατευθύνεται η αγορά και γνωρίζει καλύτερα και από τους καταναλωτές τι χρειάζονται και τι θα θελήσουν στο μέλλον. Ως εκ τούτου, δίνει λίγη βάση στο τι ζητά η αγορά στην παρούσα φάση και μεγαλύτερη έμφαση στην επίλυση αυτού που ούτε οι ίδιοι δεν ξέρουν ακόμη ότι χρειάζονται".
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΗΓΕΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Ποια από τις δύο προσεγγίσεις είναι η καλύτερη; Αυτό εξαρτάται από το "πρόβλημα" που καλείσαι να λύσεις. Η προσέγγιση του Μπέζος έχει καλά αποτελέσματα στις περιπτώσεις όπου η καινοτομία προϋποθέτει βαθιά κατανόηση των αναγκών και των προτιμήσεων του πελάτη. Με άλλα λόγια όταν υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα όσον αφορά τη ζήτηση (γιατί να αγοράσει κάποιος;). Αντίθετα, η προσέγγιση του Μασκ αποδίδει στις περιπτώσεις όπου υπάρχει μεγάλη τεχνολογική αβεβαιότητα (μπορεί να γίνει;). Αυτό εξηγεί τουλάχιστον εν μέρει γιατί ο Μασκ προτιμά να διατυμπανίζει τολμηρά οράματα και στόχους, ενώ ο Μπέζος προτιμά να μην εκφράζεται ανοιχτά.
Συμπέρασμα: Μαθήματα για να βρεις τον δικό σου δρόμο
Τι μπορεί να μάθει κανείς από αυτά τα δύο τόσο διαφορετικά στυλ ηγεσίας όταν το ζητούμενο είναι η πρωτοποριακή καινοτομία; Ο Μπέζος ηγείται με μικρά, σταδιακά, βήματα που φέρνουν αποτέλεσμα που του εξασφαλίσουν την αξιοπιστία που χρειάζεται για να συνεχίσει να κάνει καινούρια πράγματα. Να θυμάστε ότι δεν ξεκίνησε έχοντας εξασφαλίσει αξιοπιστία - έπρεπε να την κερδίσει με την πάροδο του χρόνου, κατ' αρχάς κατορθώνοντας να πουλήσει βιβλία μέσω διαδικτύου.
Αυτό αποτέλεσε το προγεφύρωμα για να επεκταθεί στις διαδικτυακές λιανικές πωλήσεις, τις υπηρεσίες διαδικτύου (με την Amazon Web Services), τις ηλεκτρονικές συσκευές (π.χ. Kindle, Alexa) και στην ψυχαγωγία (Amazon Video και Amazon Music Unlimited). Η λογική του Μπέζος ήταν να οικοδομήσει τη φήμη του ως καινοτόμου αργά και σταθερά, αποδεικνύοντας με την πάροδο του χρόνου, ότι επιτυγχάνει ισχυρά, αποδεδειγμένα αποτελέσματα. Αντίθετα, ο Μασκ ακολουθεί μια προσέγγιση που θα μπορούσε να θεωρηθεί υψηλού κινδύνου / υψηλής ανταμοιβής προβάλλοντας το συναρπαστικό όραμα των επιχειρήσεών του προκειμένου να εξασφαλίσει υποστήριξη για τις τολμηρές ιδέες του. Αυτό μπορεί να φαίνεται εύκολο όταν μιλάμε για τους στόχους των SpaceX και Tesla. Αλλά το κάνει και με πιο συνηθισμένα προϊόντα, όπως το Tesla PowerWall, που αποτελεί ουσιαστικά μια μεγάλη μπαταρία "σπιτιού". Αναφορικά με το Powerwall, ο ίδιος έχει δηλώσει: "Προσπαθούμε να αλλάξουμε τη θεμελιώδη ενεργειακή δομή του κόσμου". Ακολουθεί δηλαδή την τακτική της προβολής ενός μεγαλεπήβολυ οράματος προκειμένου να προσελκύσει ανθρώπους και οικονομικούς πόρους. "Ο Έλον κατανοεί πραγματικά τους ανθρώπους", αναφέρει ο Sterling Anderson, πρώην επικεφαλής του τμήματος αυτόνομης οδήγησης της Tesla και συνιδρυτής της Aurora
"Ξέρει ότι ένα υψηλό, εμπνευσμένο όραμα προσελκύει ανθρώπινο δυναμικό παγκόσμιας κλάσης, ιδιαίτερα μηχανικούς. Με τη συνδρομή αυτών των μηχανικών είναι σε θέση να κατασκευάσει ένα καλύτερο προϊόν. Το προϊόν αυτό με τη σειρά του προσελκύει πελάτες και επενδυτές, γεγονός που ενισχύει τον κύκλο αυτό". Αφού λοιπόν προβάλει το όραμά του, ο Μασκ προσελκύει στη συνέχεια ανθρώπινο και χρηματικό κεφάλαιο και το καθιστά εφικτό μέσω της προσέγγισης των "πρώτων αρχών".
Παρότι ακολουθούν διαφορετικούς δρόμους, τόσο ο Μπέζος όσο και ο Μασκ έχουν λανσάρει πολλές επιτυχημένες καινοτομίες και δικαιωματικά βρίσκονται στην κορυφή της λίστας του Forbes με τους πιο καινοτόμους ηγέτες. Μάλιστα, η επιτυχία τους, που βασίζεται σε διαφορετικά στυλ ηγεσίας, καταδεικνύει ότι η πρωτοποριακή ηγεσία δεν βασίζεται σε μια προβλέψιμη φόρμουλα. Εξάλλου, εάν υπήρχε φόρμουλα, θα μπορούσε να τα καταφέρει ο καθένας.
- ΑΡΘΡΟ: Τα 6 Συχνότερα Λάθη στη Διοίκηση των Οικογενειακών Επιχειρήσεων
- ΑΡΘΡΟ: Ποιοι Επαγγελματικοί Κλάδοι Κλέβουν τις Θέσεις Εργασίας τα Επόμενα Χρόνια
- ΝΕΑ: On-Line Μαθήματα για τις Κυβερνητικές Εξετάσεις από το Neorama Education
- ΝΕΑ: Το Private Institute of Law με Νέα Επιχορηγημένα Σεμινάρια στο Κλάδο της Νομικής
Share:
Διαβάστε Επίσης
Η ηγεσία δεν είναι απλώς ένας τίτλος ή μια θέση, αλλά μια δυναμική διαδικασία
Ένας στους δύο πολίτες δηλώνει ανοιχτά ότι δεν εμπιστεύεται