Τοξικά αφεντικά: Τα τρία «ύπουλα» χαρακτηριστικά τους - Πώς να τα αναγνωρίσετε

Soft Skills/Επικοινωνία,⠀
Διεύθυνση & Ηγεσία,⠀
Οργάνωση/ Διοίκηση/ Ηγεσία,⠀
Πηγή: newmoney.gr
Τοξικά αφεντικά: Τα τρία «ύπουλα» χαρακτηριστικά τους - Πώς να τα αναγνωρίσετε

Τι μπορούν να μάθουν οι εργαζόμενοι από αυτές τις συμπεριφορές – Ειδικός σε θέματα εργασιακής εκπαίδευσης εξηγεί

Κακά αφεντικά υπήρχαν και θα υπάρχουν πάντα στις δουλειές. Οι κακοί managers ή εργοδότες μπορεί να έχουν τη συμπεριφορά ενός τοξικού τραμπούκου, ο οποίος είναι υπερβολικά απαιτητικός και επικριτικός, ή ενός micromanager, ο οποίος δίνει συμβουλές που κανείς δεν ζήτησε ή τέλος, μπορεί να αναλαμβάνει μέρος της δουλειάς που θα μπορούσε άνετα να διεκπεραιωθεί από τους υφιστάμενούς του.

Υπάρχουν όμως και γνωρίσματα των κακών αφεντικών που δεν είναι αναμενόμενα και είναι πιο ύπουλα, σύμφωνα με τον Κέβιν Λεγκ, ιδρυτή της Sage, μίας εταιρείας που βοηθά στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων στην εργασία.

Ο αναλυτής μιλά στο CNBC για τα εν λόγω γνωρίσματα: το micromanagement, τη φλυαρία και την ψεύτικη φιλικότητα.

«Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά όχι μόνο φαίνονται ακίνδυνα, αλλά πολλές φορές οι ίδιοι εργαζόμενοι τα επιζητούν», δήλωσε ο Λεγκ, ο οποίος έχει 20ετή εμπειρία στον χώρο.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ (HR)


«Εξάλλου, ποιος δεν θα ήθελε ένα αφεντικό που του αρέσει να τον αφήνει στην ησυχία του; Τι κακό έχει ένας ηγέτης που συμπεριφέρεται περισσότερο σαν φίλος παρά σαν αφεντικό; Ένας ηγέτης που μιλάει λίγο παραπάνω κατά τη διάρκεια των συσκέψεων μπορεί σίγουρα να είναι λίγο εκνευριστικός, αλλά … υπάρχουν και χειρότερα χαρακτηριστικά που μπορεί να έχει ένα αφεντικό, σωστά;», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ειδικός της Sage.

Ωστόσο, αυτά τα χαρακτηριστικά μπορεί συχνά να έχουν επιπτώσεις στη συνοχή της ομάδας, το ηθικό, τον σεβασμό και την αποδοτικότητα, πρόσθεσε ο Λεγκ, ειδικά σε «περιόδους υψηλού στρες».

«Όταν πρέπει να ληφθούν δύσκολες αποφάσεις, το υπερβολικά φιλικό αφεντικό δεν θα έχει την αξιοπιστία να τις πάρει», εξήγησε.

«Ο micromanager δείξει αδυναμία ενώπιον των δύσκολων αποφάσεων, κάνοντας μια ήδη κακή κατάσταση ακόμη χειρότερη. Ο υπερβολικά ομιλητικός θα διαπιστώσει ξαφνικά ότι οι οδηγίες του πέφτουν στο κενό επειδή οι εργαζόμενοι έχουν σταματήσει να ακούνε εδώ και πολύ καιρό».


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ SOFT SKILLS

Ειδικότερα:

1. Ο micromanager

Οι εργαζόμενοι μισούν το micromanagement, αλλά για τον Λεγκ πρόκειται για την πιο συνηθισμένη κακή συνήθεια

«Κάνοντας τα πράγματα χειρότερα, τα κακά αφεντικά αναγάγουν συνεχώς το ελάττωμά τους σε αρετή … [λέγοντας, για παράδειγμα] «Οι άνθρωποί μου μπορούν να έρθουν σε μένα αν με χρειαστούν , η πόρτα μου είναι ανοιχτή» , πρόσθεσε.

Αυτό θα έλεγε ο «τεμπέλης εργοδότης που δεν έχει το θάρρος ή την εργασιακή ηθική να προετοιμάσει την ομάδα του και να ηγηθεί πραγματικά», σύμφωνα με τον Λεγκ.

Χωρίς έναν δραστήριο διευθυντή, η εργασία υποφέρει, καθώς το κατώτερο προσωπικό αυτοκατευθύνεται χωρίς καθοδήγηση. Τα προβλήματα θα αυξηθούν, καθώς τα μέλη της ομάδας θα προσπαθούν να μαντέψουν πώς να ζητήσουν από το αφεντικό τους feedback αλλά και καθοδήγηση.

2. Ο φλύαρος υπερόπτης 

Ο «προσωπικός μπελάς» του Λεγκ, το αφεντικό που μιλάει πάρα πολύ, έχει συνήθως «μεγάλη ιδέα» για τον εαυτό του και πιστεύει ότι είναι ο εξυπνότερος όλων, είπε.

«Λατρεύουν τη γλυκιά μελωδία της φωνής τους», πρόσθεσε ο Λεγκ. «Πιστεύουν ότι πρέπει να κάνουν διαρκώς διαγγέλματα στο προσωπικό και θα συγκαλέσουν ομαδικές συναντήσεις με αυτό ως βασικό αντικείμενο».

Το επικίνδυνο σε μια τέτοια συμπεριφορά είναι ότι διαιωνίζει μια κατάσταση κατά την οποία οι άνθρωποι αντανακλαστικά και μόνο σταματούν να μιλούν και εκφράζουν τη γνώμη τους».

«Το ζήτημα εδώ είναι ότι οι εργαζόμενοι σταματούν να παίρνουν στα σοβαρά το αφεντικό τους. Αυτό σημαίνει ότι οι πραγματικά πολύτιμες συμβουλές ή εμπειρίες χάνονται μέσα στην ακατάσχετη πολυλογία».

3. Το υπερβολικά ευγενικό αφεντικό

Το να έχετε ένα υπερβολικά φιλικό αφεντικό μπορεί να είναι πιο άσχημο από ό,τι φαίνεται, επεσήμανε ο Λεγκ.

«Τα αφεντικά το κάνουν αυτό όταν δεν έχουν το σύνολο των ‘’εργαλείων’’ για να διαχειριστούν τις ασύμμετρες σχέσεις μεταξύ αυτών και των υπαλλήλων τους», είπε.

«Χρησιμοποιούν την επιφανειακή – και αναποτελεσματική – τακτική να συμπεριφέρονται και να μιλούν σαν να είναι αυτοί και το προσωπικό τους φιλαράκια σε επίπεδο συναδέλφων που κάνουν παρέα στο γραφείο».


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ (HR)


Η μη χάραξη σαφών ορίων μπορεί να αφήσει να δημιουργήσει σύγχυση στο προσωπικό, καθώς ένας φίλος δεν θα έπρεπε να υπαγορεύει τον φόρτο εργασίας, να αποφασίζει για τις προαγωγές ή να γράφει συστατικές επιστολές.

«Ορισμένοι υπάλληλοι μπορεί να καλοδεχθολυν τη φιλικότητα και να αρχίσουν να πιστεύουν ότι είναι “φίλοι” με τους εργοδότες τους, γεγονός που θα κάνει τις δύσκολες αποφάσεις και τις απαιτήσεις πιο δύσκολα [για τα αφεντικά]», πρόσθεσε ο Λεγκ.

Τι μπορούν να μάθουν οι εργαζόμενοι

Ευτυχώς, οι εργαζόμενοι με αφεντικά που παρουσιάζουν αυτά τα ανεπιθύμητα χαρακτηριστικά μπορούν να πάρουν πολύτιμα μαθήματα που μπορούν να εφαρμόσουν στο μέλλον – αν γίνουν διευθυντές.

«Μια γνώση από πρώτο χέρι για το τι δεν πρέπει να κάνετε μπορεί να είναι εξίσου σημαντική με το να ξέρετε ακριβώς τι πρέπει να κάνετε», δήλωσε ο Λεγκ.

«Ως ηγέτης, μόλις αντιληφθείτε το κακό πρότυπο, θα αναγνωρίσετε πιο γρήγορα τον εαυτό σας να φλυαρεί κατά τη διάρκεια μιας σύσκεψης, οπότε θα αφήσετε τους άλλους να μιλήσουν και να καταθέσουν τις απόψεις τους. Θα εντοπίσετε την αρχική γοητεία του να παριστάνετε τους φίλους με το προσωπικό σας και θα επιλέξετε μια εγκάρδια αλλά επαγγελματική σχέση με την ομάδα σας».



Share:
Διαβάστε Επίσης
Οι 10 Καριέρες του Μέλλοντος που Πρέπει να Γνωρίζετε για το 2025

Το τοπίο της εργασίας μεταβάλλεται ραγδαία, με την πανδημία, την τεχνολογική πρόοδο

Πώς ένα απλό «To-Do List» μπορεί να βελτιώσει τον ύπνο σας και να μειώσει το άγχος

Η έλλειψη ύπνου είναι ένα κοινό πρόβλημα που ταλαιπωρεί πολλούς ανθρώπους