Δια Βίου Μάθηση: Ευρωπαϊκή Προσέγγιση για τα Μικροδιαπιστευτήρια

calendar icon

28 Ιουνίου 2022

⠀ -⠀ Επαγγελματική Κατάρτιση
Δια Βίου Μάθηση: Ευρωπαϊκή Προσέγγιση για τα Μικροδιαπιστευτήρια

Με στόχο την ενίσχυση της διά βίου μάθησης, το Συμβούλιο συνιστά στα κράτη μέλη να υιοθετήσουν ευρωπαϊκή προσέγγιση για τα μικροδιαπιστευτήρια και, ιδίως, να εφαρμόσουν κοινό ενωσιακό ορισμό, ενωσιακά πρότυπα και βασικές αρχές για τον σχεδιασμό και την έκδοση μικροδιαπιστευτηρίων. Τα μικροδιαπιστευτήρια αποτελούν τεκμηρίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων που έχει αποκτήσει ο εκπαιδευόμενος έπειτα από μικρό όγκο δραστηριοτήτων μάθησης.

Στόχος είναι τα κράτη μέλη, τα ενδιαφερόμενα μέρη και οι πάροχοι (από ιδρύματα εκπαίδευσης και κατάρτισης έως ιδιωτικές εταιρείες) να αναπτύξουν και να χρησιμοποιούν με συνεκτικό τρόπο τα μικροδιαπιστευτήρια. Αυτό το νέο εργαλείο θα επιτρέψει στους πολίτες της ΕΕ, που αντιμετωπίζουν σημαντικές δημογραφικές, κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές, να επωφεληθούν από εξατομικευμένες διαδρομές μάθησης και επαγγελματικής σταδιοδρομίας.

Μεταξύ άλλων, η σύσταση περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

Διάφορα τυποποιημένα στοιχεία για την περιγραφή ενός μικροδιαπιστευτηρίου. Μεταξύ τους: τα μαθησιακά αποτελέσματα, ο φόρτος εργασίας που απαιτείται για την επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων και το είδος αξιολόγησης.

Καθοδήγηση για την ανάπτυξη οικοσυστήματος μικροδιαπιστευτηρίων, για παράδειγμα με την προώθηση της ανάπτυξης μικροδιαπιστευτηρίων που σχεδιάζονται και συμφωνούνται από τους εκπροσώπους των εργοδοτών και των εργαζομένων και με την εφαρμογή και την ανάπτυξη μηχανισμών διασφάλισης της ποιότητας.

Οικοδόμηση εμπιστοσύνης και ενίσχυση της ευελιξίας

Τα μικροδιαπιστευτήρια καθιστούν δυνατή την πιστοποίηση των αποτελεσμάτων μικρών, εξατομικευμένων εμπειριών μάθησης, π.χ. ενός μικρού κύκλου μαθημάτων ή κατάρτισης, και, ως εκ τούτου, υποστηρίζουν τη στοχευμένη και ευέλικτη απόκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων. Ωστόσο, η έλλειψη κοινού ορισμού και προτύπων έχει μέχρι στιγμής περιορίσει την υιοθέτησή τους και ενέχει τον κίνδυνο υπονόμευσης των δυνατοτήτων τους. Με τη σύσταση, η ΕΕ επιθυμεί να στηρίξει την οικοδόμηση εμπιστοσύνης στα μικροδιαπιστευτήρια.

Η ΕΕ επιθυμεί επίσης να καταστούν τα μικροδιαπιστευτήρια «φορητά». Το πρόσωπο που απέκτησε μικροδιαπιστευτήρια θα πρέπει να είναι σε θέση να τα αποθηκεύει σε σύστημα της επιλογής του και να κοινοποιεί το κάθε διαπιστευτήριο σε άλλα πρόσωπα στη χώρα του και εκτός. Όλα τα εμπλεκόμενα μέρη θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν το περιεχόμενο των μικροδιαπιστευτηρίων και να επαληθεύουν τη γνησιότητά τους. Αυτό θα καθιστά δυνατή τη μεταφορά τους μεταξύ τομέων εκπαίδευσης και κατάρτισης και εντός αυτών, στην αγορά εργασίας και μεταξύ διαφόρων χωρών.

Κάλυψη του κενού δεξιοτήτων

Η πανδημία COVID-19, καθώς και η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση έχουν αυξήσει την ανάγκη απόκτησης γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων με ζωτική σημασία για τις σημερινές μεταβαλλόμενες αγορές εργασίας. Οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν, αφενός, την πρόκληση της ανεπαρκούς προσφοράς των εκάστοτε δεξιοτήτων. Από την άλλη, οι εργαζόμενοι έρχονται αντιμέτωποι με αλλαγές στον τρόπο οργάνωσης της εργασίας.

 Ιστορικό και επόμενα βήματα

Η Επιτροπή δημοσίευσε την πρόταση σύστασης του Συμβουλίου σχετικά με ευρωπαϊκή προσέγγιση για τα μικροδιαπιστευτήρια στις 10 Δεκεμβρίου 2021 — μαζί με άλλη πρόταση για τους ατομικούς λογαριασμούς μάθησης (η οποία επίσης εγκρίθηκε από το Συμβούλιο EPSCO της 16ης Ιουνίου). Και οι δύο προτάσεις συμπεριλαμβάνονταν στις δώδεκα εμβληματικές δράσεις που ανακοινώθηκαν στο ευρωπαϊκό θεματολόγιο δεξιοτήτων (Ιούλιος 2020). Τα μικροδιαπιστευτήρια και οι ατομικοί λογαριασμοί μάθησης περιλαμβάνονται επίσης στο σχέδιο δράσης για τον ευρωπαϊκό πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων (Μάρτιος 2021).

Τα κράτη μέλη καλούνται να ενημερώσουν την Επιτροπή έως τον Δεκέμβριο του 2023 σχετικά με τα μέτρα υποστήριξης των στόχων της σύστασης. Η Επιτροπή θα πρέπει να υποβάλει έκθεση στο Συμβούλιο σχετικά με την επιτευχθείσα πρόοδο εντός πέντε ετών από την ημερομηνία της έκδοσης.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Share: