Flexitarians και Climatarians: Δύο νέες «φυλές» καταναλωτών με ανησυχίες στη διατροφή και περιβάλλον

calendar icon

30 Ιουνίου 2024

⠀ -⠀ Ενέργεια/Α.Π.Ε./Περιβάλλον
Flexitarians και Climatarians: Δύο νέες «φυλές» καταναλωτών με ανησυχίες στη διατροφή και περιβάλλον

Η έρευνα της Ipsos σε συνεργασία με την Tetra Pak, που διεξήχθη σε 10 χώρες και διερευνά πώς η παγκόσμια πανδημία έχει μετατοπίσει την εστίαση των καταναλωτών προς την υγεία, τη βιωσιμότητα, την προστασία του πλανήτη και τον ρόλο της τεχνολογίας στη διαμόρφωση του μέλλοντος των τροφίμων και των ποτών

H μετά την πανδημία εποχή βλέπει τους καταναλωτές να επικεντρώνονται στην υγεία τους πιο πολύ από ποτέ. Η ψυχική και σωματική υγεία όμως είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την καθημερινότητα των ανθρώπων και τις διατροφικές επιλογές που κάνουν. Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την επιτακτική ανάγκη διάσωσης του οικοσυστήματος, έχουν οδηγήσει τους καταναλωτές στο να λάβουν κάποιες αναγκαίες αποφάσεις, οι οποίες θα ωφελούν τόσο τους ίδιους, όσο και τον πλανήτη.

Οι εξελίξεις στην βιομηχανία τροφίμων και ποτών είναι πολλές και νέες τάσεις που τη αναδιαμορφώνουν συνεχώς βρίσκονται καθημερινά στο προσκήνιο. Αυτόν τον παλμό των εξελίξεων και των νέων τάσεων καταγράφει η έρευνα της Ipsos σε συνεργασία με την Tetra Pak, που διεξήχθη σε 10 χώρες και διερευνά πώς η παγκόσμια πανδημία έχει μετατοπίσει την εστίαση των καταναλωτών προς την υγεία,  τη βιωσιμότητα, την προστασία του πλανήτη και τον ρόλο της τεχνολογίας στη διαμόρφωση του μέλλοντος των τροφίμων και των ποτών.

Η συσχέτιση ανάμεσα στα συστήματα τροφίμων και την ευημερία του πλανήτη γίνεται όλο και πιο έντονη. Τα συστήματα τροφίμων πρέπει να προσαρμόζονται και να συνεργάζονται προς την προστασία του περιβάλλοντος, ενώ οι καταναλωτικές συνήθειες είναι εξίσου σημαντικές για την εξασφάλιση της ισορροπίας.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ESG


Τα ευρήματα της έρευνας αποκαλύπτουν ότι οι καταναλωτές βλέπουν μια άρρηκτη σύνδεση ανάμεσα στα συστήματα τροφίμων με την προστασία του πλανήτη και του ανθρώπου. Το 70% των ερωτηθέντων παγκοσμίως λένε ότι τα υγιεινά προϊόντα δεν πρέπει να βλάπτουν το περιβάλλον. Υπάρχει επιπλέον ισχυρή πεποίθηση μεταξύ των καταναλωτών ότι οι αποφάσεις αγοράς και κατανάλωσης τροφίμων και ποτών μπορούν να κάνουν θετική διαφορά, με το 54% να είναι πρόθυμο να αναλάβει την ευθύνη για τον πλανήτη και να αλλάξει τη διατροφή του για να συμβάλει σε έναν πιο βιώσιμο κόσμο.

Η τάση αυτή αντικατοπτρίζεται στον αυξανόμενο αριθμό των καταναλωτών που μειώνουν συνειδητά την ποσότητα κρέατος που τρώνε, γνωστοί ως «flexitarians», με σχεδόν τους μισούς ερωτηθέντες να δηλώνουν ότι μειώνουν ή αποφεύγουν εντελώς την κατανάλωση κρέατος. Το 56% των ερωτηθέντων αναφέρεται σε λόγους υγείας ως βασικό παράγοντα για την υιοθέτηση μιας ευέλικτης, χορτοφαγικής ή vegan διατροφής, αλλά πάνω από το 1/3 (36%) δήλωσε ως βασικό κίνητρο την προστασία του περιβάλλοντος.

Η προστασία του περιβάλλοντος μπορεί να διασφαλιστεί με νέες καινοτομίες στον τομέα τροφίμων, με την παροχή προϊόντων που δεν είναι μόνο νόστιμα, αλλά και βιώσιμα. Η έρευνα έδειξε ότι το 62% των καταναλωτών είναι έτοιμο να αγκαλιάσει καινοτομίες που βελτιώνουν τον τρόπο που ζουν και τρέφονται, ενώ η τάση των «climatarians» αναμένεται να ενισχυθεί σημαντικά, καθώς οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής γίνονται ολοένα και περισσότερο αισθητές.

Στο κομμάτι της υγείας, όταν ρωτήθηκε για το πώς η διατροφή επηρεάζει την υγεία τους, το 70% των καταναλωτών απάντησε ότι η υγεία έχει γίνει πιο σημαντική τα τελευταία χρόνια και ως εκ τούτου, είναι πιο απαιτητικοί για τα τρόφιμα και τα ροφήματα που καταναλώνουν, ενώ το 74% ενδιαφέρεται να αγοράσει τρόφιμα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που προάγουν τον υγιή τρόπο ζωής. Η έρευνα υπογραμμίζει, επίσης, ότι η ευκολία δεν είναι πλέον το κύριο μέλημα των καταναλωτών, αφού το 70% των ερωτηθέντων θα θυσίαζε την ευκολία για πιο υγιεινές επιλογές, παρά το αυξημένο κόστος ζωής.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ESG


Η σωματική υγεία όμως πάει χέρι-χέρι με την ψυχική υγεία. Όπως διαπιστώθηκε, η πανδημία ενέτεινε την ευαισθητοποίηση για την ψυχική υγεία, λόγω του άγχους και της απομόνωσης, ενώ σήμερα, αντιμετωπίζουν νέους παράγοντες άγχους, όπως το αυξανόμενο κόστος ζωής και η γεωπολιτική αστάθεια.  Οι νέες ανησυχίες όχι μόνο επηρεάζουν την ψυχική υγεία, επηρεάζουν επίσης τα συστήματα τροφίμων. 

Το 65% των ερωτηθέντων παγκοσμίως πιστεύει ότι αυτές οι νέες ανησυχίες έχουν προκαλέσει σοβαρή διαταραχή στο σύστημα τροφίμων ενώ δύο στους πέντε (42%) δηλώνουν ότι ανησυχούν ότι δεν θα έχουν πρόσβαση στα είδη τροφίμων που θέλουν να αγοράσουν, στο μέλλον.



Share: