Συνέντευξη Αν. Γενικού Διευθυντή ΑνΑΔ, Γιάννη Μουρουζίδη, στη MySeminars

calendar icon

23 Σεπτεμβρίου 2021

⠀ -⠀ Επαγγελματική Κατάρτιση
Συνέντευξη Αν. Γενικού Διευθυντή ΑνΑΔ, Γιάννη Μουρουζίδη, στη MySeminars

Μεγάλη συνέντευξη παραχώρησε στην ιστοσελίδα της MySeminars ο αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της ΑνΑΔ κύριος Γιάννης Μουρουζίδης. Η MySeminars είναι η μοναδική ιστοσελίδα στη Κύπρο που καταπιάνεται σχεδόν αποκλειστικά με την επαγγελματική κατάρτιση στη χώρα μας και δίνει βήμα σε όλους τους συντελεστές της Δια Βίου Μάθησης. Τέθηκαν ερωτήματα που θεωρούμε ότι η απάντησή τους ενδιαφέρει τόσο τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους όσο και τα Εκπαιδευτικά Κέντρα και Εκπαιδευτές. Αυτούσια η συνέντευξη του κ. Μουρουζίδη πιο κάτω.


 1. Κύριε Μουρουζίδη, η ΑνΑΔ είναι αναμφίβολα η κινητήριος δύναμη της επαγγελματικής κατάρτισης στη χώρα μας, κυρίως μέσα από τις επιχορηγήσεις των προγραμμάτων κατάρτισης που διεξάγουν τα εγκεκριμένα κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης. Ποιες είναι οι πηγές χρηματοδότησης της ΑνΑΔ για να παρέχει τις επιχορηγήσεις αυτές;

 Η ΑνΑΔ, ως ο αρμόδιος φορέας για την προώθηση της επαγγελματικής κατάρτισης στην Κύπρο, εφαρμόζει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων για την επαγγελματική κατάρτιση και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, παρέχοντας σε απασχολουμένους και ανέργους τη δυνατότητα απόκτησης νέων ή αναβάθμισης υφιστάμενων γνώσεων και δεξιοτήτων, αλλά και αξιολόγησης και πιστοποίησης των επαγγελματικών προσόντων τους.

 Βασική πηγή για τη χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων κατάρτισης και ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, είναι το Ταμείο Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού. Κάθε εργοδότης, πλην της Κυβέρνησης, υποχρεούται να καταβάλλει στο Ταμείο τέλος που ανέρχεται στο 0,5% των απολαβών των εργοδοτουμένων του.  Πρόσθετα, η ΑνΑΔ αξιοποιεί κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ένωση στην περίπτωση συγχρηματοδοτούμενων έργων.

 Η χρηματοδότηση που παρέχεται από την ΑνΑΔ έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό κίνητρο για τη συμμετοχή των επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους σε δράσεις κατάρτισης και ανάπτυξης. Γενικά, η επιχορήγηση της ΑνΑΔ καλύπτει το 80% των συνολικών επιλέξιμων δαπανών.


 2. Θεωρείτε ότι η διά βίου μάθηση βρίσκεται σε καλό δρόμο στην Κύπρο; Διαπιστώνετε, ως ΑνΑΔ, να έχει αναπτυχθεί η συγκεκριμένη κουλτούρα στις κυπριακές επιχειρήσεις;

 Ζούμε σε μία εποχή συνεχών αλλαγών, με ραγδαία αυξανόμενους ρυθμούς, οι οποίες επηρεάζουν τις επιχειρήσεις μας.  Τα νέα προϊόντα, οι υπηρεσίες και οι τεχνολογίες απαιτούν νέες γνώσεις και δεξιότητες από τους εργαζομένους.  Η διά βίου μάθηση αποτελεί αδήριτη ανάγκη για την όσο το δυνατό καλύτερη ανάπτυξη και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του τόπου, τη βελτίωση της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας.  Τα στοιχεία φανερώνουν ότι έχουμε σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, ιδιαίτερα σε περιόδους προκλήσεων όπως είναι η κρίση που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού .

 Σύμφωνα με την Έρευνα Εργατικού Δυναμικού, το ποσοστό συμμετοχής των ενηλίκων 25-64 χρονών σε δραστηριότητες εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Κύπρο κυμαίνεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα παρουσιάζοντας σημαντική πτωτική τάση. Ειδικότερα, το ποσοστό αυτό το 2008 ανερχόταν στο 8,5% (υψηλότερη τιμή την περίοδο 2000-2020) και μέχρι το 2020 σημείωσε μεγάλη μείωση πέφτοντας στο 4,7% (χαμηλότερη τιμή την περίοδο 2000-2020). Σημειώνεται ότι, το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2020 ήταν πολύ μεγαλύτερο (σχεδόν διπλάσιο) και ανερχόταν στο 9,2%.

 Η ΑνΑΔ λειτουργεί ένα σημαντικό φάσμα δραστηριοτήτων που προσφέρουν τη δυνατότητα τόσο στους εργοδοτουμένους όσο και στους ανέργους να αποκτήσουν νέες γνώσεις και δεξιότητες και να αναβαθμίσουν υφιστάμενες γνώσεις και δεξιότητες σε μια μεγάλη ποικιλία θεμάτων.  Οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί της Κύπρου οφείλουν να επενδύσουν στη συνεχή αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού τους, αξιοποιώντας τις υπηρεσίες της ΑνΑΔ.  Πρόσθετα, τα ίδια τα άτομα πρέπει να αναλάβουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης συνειδητοποιώντας την ανάγκη για διά βίου μάθηση ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικά στην αγορά εργασίας και κατά συνέπεια να συνεχίσουν να απασχολούνται.


 3. Ένα από τα μεγαλύτερα εγχειρήματα της ΑνΑΔ είναι το Σύστημα Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΕΠ) μέσω του οποίου γίνεται πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων των ενδιαφερομένων. Πόσο καλά εξελίσσεται το ΣΕΠ, ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις και ποια τα επόμενα βήματα σε αυτόν τον τομέα;

 Η εξέλιξη του ΣΕΠ μέχρι σήμερα ήταν σταθερά ανοδική παρόλο που θέλουμε μεγαλύτερους αριθμούς ατόμων να συμμετέχουν στο σύστημα.  Υπήρχε αυξημένο ενδιαφέρον από κέντρα για την πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων ενδιαφερομένων, με εξαίρεση τον τελευταίο χρόνο λόγω των προβλημάτων από την πανδημία του κορωνοϊού. Μέχρι σήμερα έχουν πιστοποιηθεί τα επαγγελματικά προσόντα 3.200 ατόμων σε διάφορους τομείς.  Όπως είναι φυσικό, μεγάλος αριθμός πιστοποιήσεων αφορά στον τομέα της παροχής επαγγελματικής κατάρτισης, τομέας πολύ σημαντικός για τις δραστηριότητες της ΑνΑΔ. Από αξιολόγηση του ΣΕΠ που έγινε πρόσφατα από την ΑνΑΔ, προέκυψε ότι πολύ μεγάλο ποσοστό των συμμετεχόντων στο ΣΕΠ ήταν ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τη συμμετοχή τους και τα οφέλη που αποκόμισαν.

 Μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το ΣΕΠ, είναι η αύξηση των πιστοποιήσεων και η μεγαλύτερη αναγνώριση της σημασίας και της αξίας των πιστοποιητικών του ΣΕΠ στο κυπριακό περιβάλλον, έτσι ώστε οι κάτοχοί τους να έχουν καλύτερες προοπτικές απασχόλησης και δυνατότητες ανέλιξης. Η προσπάθεια για συμπερίληψη των πιστοποιητικών του ΣΕΠ στα κριτήρια για χορήγηση άδειας εξάσκησης σε νομοθετικά ρυθμισμένα επαγγέλματα είναι ένα βήμα προς την κατεύθυνση αυτή. Σε κάποια επαγγέλματα τα πιστοποιητικά του ΣΕΠ έχουν οριστεί ως το μοναδικό προσόν για την άδεια εξάσκησης του επαγγέλματος. Ακόμα, η επικαιροποίηση και η ανάπτυξη νέων προτύπων επαγγελματικών προσόντων, βάσει των οποίων γίνεται η αξιολόγηση για πιστοποίηση, έτσι που να ανταποκρίνονται σε ευρύ φάσμα των αναγκών της οικονομίας, είναι σημαντική πρόκληση για την ΑνΑΔ. Για τον σκοπό αυτό, η ΑνΑΔ προχωρεί στην ανάπτυξη νέων και την επικαιροποίηση των υφισταμένων προτύπων. Μέχρι το τέλος του 2021 θα έχει ολοκληρωθεί η ανάπτυξη 167 προτύπων και θα ακολουθήσει η δραστηριοποίηση κέντρων για υλοποίηση της πιστοποίησης ενδιαφερομένων σε όλα τα πρότυπα. Με την επέκταση αυτή, αναμένεται να ενισχυθεί η αναγνώριση της αξίας των πιστοποιητικών στο κυπριακό περιβάλλον και να αυξηθούν οι πιστοποιήσεις ατόμων.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ


4. Πώς η ΑνΑΔ θα συμμετάσχει στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κύπρου; Υπάρχουν συγκεκριμένες δράσεις που πρέπει να αναμένουμε;

Στην ΑνΑΔ έχει ανατεθεί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση νέων Σχεδίων, τα οποία έχουν συμπεριληφθεί στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021-2026 (ΣΑΑ) και στο Πρόγραμμα «Θ.Αλ.Ε.Ι.Α» 2021-2027. Λεπτομέρειες των έργων που έχουν περιληφθεί στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021-2026 φαίνονται στη συνέχεια:

  • Προγράμματα κατάρτισης για απασχολουμένους και ανέργους για την απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων

Στόχος είναι η απόκτηση νέων και η αναβάθμιση υφιστάμενων ψηφιακών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της Κύπρου (απασχολούμενοι στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, αυτοαπασχολούμενοι και άνεργοι), μέσω της συμμετοχής σε προγράμματα κατάρτισης που θα εφαρμοστούν από Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ).

  • Προγράμματα κατάρτισης για απασχολουμένους και ανέργους για την απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων

Στόχος είναι η απόκτηση νέων και η αναβάθμιση υφιστάμενων γνώσεων και δεξιοτήτων από απασχολουμένους (απασχολούμενοι στον ιδιωτικό τομέα και αυτοαπασχολούμενοι) που βρίσκονται σε επαγγέλματα ή τομείς της πράσινης οικονομίας ή από ανέργους που επιθυμούν να εργαστούν σε επαγγέλματα ή τομείς της πράσινης οικονομίας, μέσω της συμμετοχής σε προγράμματα κατάρτισης που θα εφαρμοστούν από ΚΕΚ.

  • Προγράμματα κατάρτισης για απασχολουμένους και ανέργους για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη γαλάζια οικονομία

Στόχος είναι η απόκτηση νέων και η αναβάθμιση υφιστάμενων γνώσεων και δεξιοτήτων από απασχολουμένους (απασχολούμενοι στον ιδιωτικό τομέα και αυτοαπασχολούμενοι) που βρίσκονται σε επαγγέλματα ή τομείς της γαλάζιας οικονομίας, ή από ανέργους που επιθυμούν να εργαστούν σε επαγγέλματα ή τομείς της γαλάζιας οικονομίας, μέσω της συμμετοχής σε προγράμματα κατάρτισης που θα εφαρμοστούν από ΚΕΚ.

  •  Προγράμματα κατάρτισης ανέργων για απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων επιχειρηματικότητας 

Στόχος είναι η απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων σε θέματα ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας, καθώς και δημιουργίας και λειτουργίας επιχείρησης από ανέργους, με έμφαση στις γυναίκες, ηλικίας μέχρι 55 χρονών με ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που ενδιαφέρονται να ιδρύσουν τη δική τους επιχείρηση, μέσω της συμμετοχής τους σε προγράμματα κατάρτισης που θα εφαρμοστούν από ΚΕΚ.

 Τα έργα της ΑνΑΔ που έχουν περιληφθεί στο Πρόγραμμα «Θ.Αλ.Ε.Ι.Α» 2021-2027 αφορούν στους Ατομικούς Λογαριασμούς Μάθησης (ΑΛΜ) και τα Προγράμματα κατάρτισης για νέους ηλικίας 15-29 ετών που βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, απασχόλησης ή κατάρτισης (ΝΕΕΤs) για απόκτηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων.

 

 5. Αυτή την περίοδο υπάρχει έντονη κινητικότητα γύρω από το νέο σύστημα «ΕΡΜΗΣ» που έχει αναπτύξει η ΑνΑΔ για την ηλεκτρονική διαχείριση του οικοσυστήματος της επαγγελματικής κατάρτισης.  Μπορείτε να μας πείτε δυο λόγια για το σύστημα «ΕΡΜΗΣ» και τα οφέλη που αναμένετε να έχει η ΑνΑΔ και οι υπόλοιποι συντελεστές της επαγγελματικής κατάρτισης από την εφαρμογή του;  Σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα και πότε αναμένετε την πλήρη εφαρμογή του;

 Με στόχο τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση στον τρόπο λειτουργίας της καθώς και την αύξηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών που παρέχει, η ΑνΑΔ ανέπτυξε τη νέα ψηφιακή πύλη «Ερμής» μέσω της οποίας θα διεκπεραιώνονται όλες οι διαδικασίες που αφορούν σε Σχέδια και Συστήματα της ΑνΑΔ.

 Η ψηφιακή πύλη «Ερμής» μέσω σύγχρονων και καινοτόμων τεχνολογιών, παρέχει εύκολη πρόσβαση με απλές διαδικασίες, σε όλα τα Σχέδια και Συστήματα της ΑνΑΔ, ικανοποιώντας τις αυξημένες ανάγκες της εποχής μας και την απαίτηση των υπόλοιπων συντελεστών της επαγγελματικής κατάρτισης καθώς και όλων των συνεργατών της, όπως οι επιχειρήσεις, τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ), οι απασχολούμενοι και οι άνεργοι, για εύκολη υποβολή αιτημάτων, έγκαιρη ενημέρωση, αποτελεσματικότητα, ταχύτητα και άμεση εξυπηρέτηση.

 Η ψηφιακή πύλη «Ερμής» καθοδηγεί τον χρήστη σε κάθε του βήμα, αρχικά για τη διεκπεραίωση της εγγραφής του και στη συνέχεια για την εύκολη και γρήγορη υποβολή αιτημάτων, τη διαχείριση τους, καθώς και την παρακολούθηση της εξέλιξής τους.

 Σε αυτό το στάδιο, η ψηφιακή πύλη «Ερμής», στην οποία οι χρήστες έχουν πρόσβαση τόσο μέσω της ιστοσελίδας της ΑνΑΔ (www.anad.org.cy) όσο και απευθείας στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://ermis.anad.org.cy, παρέχει τη δυνατότητα για εγγραφή ως οντότητα (Φυσικό πρόσωπο, Νομικό πρόσωπο, Κοινοπραξία, Κυβέρνηση), καθώς και για απόκτηση των διαθέσιμων ρόλων.

 Σταδιακά, στην ψηφιακή πύλη «Ερμής» θα ενταχθούν όλα τα Σχέδια και Συστήματα της ΑνΑΔ και για αυτό θα γίνεται έγκαιρη ενημέρωση όλων των ενδιαφερομένων.  Τα πρώτα Σχέδια που θα ενταχθούν μέσα στο 2021 είναι το «Σχέδιο Στελέχωσης Επιχειρήσεων με Αποφοίτους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης» και το «Σχέδιο Κατάρτισης Μακροχρόνια Ανέργων σε Επιχειρήσεις/Οργανισμούς».  Μέσα στο 2022 αναμένεται να ενταχθούν όλα τα Σχέδια της ΑνΑΔ.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΜΕΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ ΣΤΙΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΤΗΣ MYSEMINARS


6. Η πανδημία ήταν και παραμένει αναμφίβολα μια τεράστια πρόκληση για όλους. Πώς η πανδημία επηρέασε την ΑνΑΔ, ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις και πώς τις αντιμετωπίσατε;

Ανάμεσα στις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κυπριακή οικονομία, στις δύσκολες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού, είναι η διατήρηση της απασχόλησης.  Τα έκτακτα μέτρα της Κυβέρνησης βοήθησαν στη διατήρηση της απασχόλησης, τη μείωση των ποσοστών ανεργίας, τη βελτίωση της παραγωγικότητας και ανθεκτικότητας των επιχειρήσεων, καθώς και τη δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων για βιώσιμη και πράσινη ανάπτυξη. Σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια αυτή διαδραματίζει και η ΑνΑΔ αναπτύσσοντας ένα σύγχρονο και ευέλικτο σύστημα κατάρτισης, το οποίο προσαρμόζεται στις ραγδαίες αλλαγές και εξελίξεις στην αγορά εργασίας,.

Η ΑνΑΔ, αντιλαμβανόμενη τις δυσκολίες που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού στην Κύπρο και με στόχο να συμβάλει, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων και της δραστηριοποίησής της, στην προσπάθεια για περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού, αλλά και στη συνέχιση υλοποίησης δραστηριοτήτων κατάρτισης, προώθησε την αξιοποίηση μεθόδων εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής μάθησης από τους οργανωτές προγραμμάτων κατάρτισης από την 26η Μαρτίου 2020.

Επίσης, η ΑνΑΔ υιοθέτησε ειδικές ρυθμίσεις και επέδειξε τη μέγιστη δυνατή ευελιξία στον χειρισμό θεμάτων όπως είναι η χρονική μετατόπιση, αναβολή, ακύρωση και διακοπή προγραμμάτων κατάρτισης και η μείωση του αριθμού των συμμετεχόντων.  Κύριο μέλημα της ΑνΑΔ ήταν η απάμβλυνση των αρνητικών επιπτώσεων και των σοβαρών προβλημάτων που δημιούργησε ο κορωνοϊός στα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ), στις Δομές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΕΚ), στις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς, καθώς και στους συμμετέχοντες σε δραστηριότητές της, έχοντας στόχο τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού.

Για διευκόλυνση των διοργανωτών των προγραμμάτων, η ΑνΑΔ προχώρησε με την εισαγωγή ειδικών ρυθμίσεων για τα Πολυεπιχειρησιακά Προγράμματα Κατάρτισης για το Β’ Εξάμηνο του 2020 καθώς και για τις χρονικές προθεσμίες υποβολής αιτήσεων για καταβολή χορηγήματος και έγκριση προγραμμάτων σε συγκεκριμένους θεματικούς τομείς.

Πρόσθετα, το Υπουργείο Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΥΕΠΚΑ) μέσω της ΑνΑΔ, στο πλαίσιο της πολιτικής της Κυβέρνησης για περιορισμό της ανεργίας, προώθηση της απασχόλησης, μέσω δημιουργίας νέων και βιώσιμων θέσεων εργασίας και κατάρτισης των ανέργων, και διευκόλυνση της πρόσβασης των νέων στην απασχόληση, έθεσε σε ισχύ κατά τον Οκτώβριο 2020  το «Ειδικό Σχέδιο Κατάρτισης Εργοδοτουμένων σε ορισμένους οικονομικούς τομείς που έχουν επηρεαστεί από την πανδημία» και το «Ειδικό Σχέδιο Επαγγελματικής Κατάρτισης Ανέργων σε Οργανισμούς του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς και Ιδρύματα Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα». 


7. Είναι γνωστό ότι στην Κύπρο και γενικότερα στην Ευρώπη, υπάρχει σχετικά χαμηλή ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων στον γενικότερο πληθυσμό που δυσκολεύει την εφαρμογή του ψηφιακού μετασχηματισμού τόσο σε επίπεδο πολιτείας όσο και στις επιχειρήσεις.  Πώς συμβάλλει η ΑνΑΔ στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων και πείτε μας με ποιους τρόπους να αναμένουμε ενίσχυση της προσπάθειας αυτής;

Η ΑνΑΔ εγκρίνει και επιχορηγεί προγράμματα κατάρτισης που καλύπτουν τις ανάγκες μιας επιχείρησης (Μονοεπιχειρησιακά Προγράμματα) ή πολλών επιχειρήσεων (Πολυεπιχειρησιακά Προγράμματα). Τα προγράμματα οργανώνονται από πιστοποιημένα ΚΕΚ και επιχειρήσεις στη βάση του Θεματολογίου που καταρτίζεται από την ΑνΑΔ μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς. Το Θεματολόγιο ισχύει για περίοδο δύο ετών και αναθεωρείται έγκαιρα, με στόχο την ενημέρωση των ΚΕΚ και των επιχειρήσεων, αναφορικά με τους θεματικούς τομείς για την επόμενη διετή περίοδο. Τα νέα Θεματολόγια εγκρίθηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΑνΑΔ τον Ιούλιο 2020 και αφορούν στην περίοδο 2021-2022.

Στους θεματικούς τομείς για προγράμματα κατάρτισης που δυνατό να εγκριθούν, προτεραιότητα αποτελεί, μεταξύ άλλων, η προώθηση των ψηφιακών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων υποστήριξης των νέων τεχνολογιών με στόχο την αντιμετώπιση των αναγκών που προκύπτουν λόγω των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, ενώ ταυτόχρονα επιχορηγούνται και προγράμματα κατάρτισης για τη συνεχή αναβάθμιση των δεξιοτήτων των επαγγελματιών του τομέα της Πληροφορικής. Πρόσθετα, στους θεματικούς τομείς περιλαμβάνονται και θέματα για τη βελτίωση της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων καθώς και για την προώθηση της έρευνας και καινοτομίας.

Παράλληλα, η ΑνΑΔ βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού νέου Σχεδίου Αξιοποίησης Εναλλακτικών Μορφών Μάθησης, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή μέσα στο 2022. Στόχος αυτού του νέου Σχεδίου είναι η κάλυψη των αναγκών κατάρτισης των εργοδοτουμένων μέσω της συμμετοχής τους σε προγράμματα εναλλακτικών μορφών μάθησης με την αξιοποίηση των ΤΠΕ, όπως η εξ αποστάσεως ηλεκτρονική μάθηση (eLearning).

Επιπλέον, όπως έχω ήδη αναφέρει και προηγουμένως, από τον Μάρτιο 2020, η ΑνΑΔ παρέχει τη δυνατότητα αξιοποίησης μεθόδων εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής μάθησης από τους οργανωτές προγραμμάτων κατάρτισης και στα έργα της ΑνΑΔ που έχουν περιληφθεί στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021-2026, συγκαταλέγονται προγράμματα κατάρτισης για απασχολουμένους και ανέργους για την απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων.


ΕΞΕΡΕΥΝΕΙΣΤΕ ΕΔΩ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΡΘΡΑ ΤΗΣ MYSEMINARS


8. Η εξ αποστάσεως κατάρτιση είναι γεγονός τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Πώς σκοπεύετε να ρυθμίσετε καλύτερα την εξ αποστάσεως κατάρτιση και να την καταστήσετε ένα μόνιμο εργαλείο στήριξης της διά βίου μάθησης και των κυπριακών επιχειρήσεων και ανέργων;

Όπως έχει ήδη αναφερθεί, η ΑνΑΔ, αντιλαμβανόμενη τις δυσκολίες που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού στην Κύπρο, προώθησε την αξιοποίηση μεθόδων εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής μάθησης από τους οργανωτές προγραμμάτων κατάρτισης.  Για τον λόγο αυτό, η ΑνΑΔ ετοίμασε το Συμπλήρωμα Οδηγών Πολιτικής και Διαδικασιών «Αξιοποίηση Μεθόδων εξ Αποστάσεως Ηλεκτρονικής Μάθησης σε Προγράμματα Κατάρτισης» (Συμπλήρωμα).  Κατά τον Νοέμβριο 2020, το Συμπλήρωμα αναθεωρήθηκε με στόχο την όσο το δυνατό καλύτερη εξυπηρέτηση επιχειρήσεων, εργαζομένων και ανέργων.

Η εξ αποστάσεως ηλεκτρονική μάθηση θα παραμείνει μία μέθοδος κατάρτισης για αξιοποίηση από τους οργανωτές και τους συμμετέχοντες σε δραστηριότητες της ΑνΑΔ.  Παρακολουθούμε τις εξελίξεις στον τομέα αυτό σε συνεχή βάση με στόχο την καλύτερη ρύθμιση της μεθόδου αυτής, την αντιμετώπιση των προβλημάτων που εντοπίζονται και την αύξηση της αποτελεσματικότητας της παρεχόμενης κατάρτισης.


9. Μεγάλη άνθιση έχει γνωρίσει κατά την περίοδο της πανδημίας και η «ασύγχρονη ηλεκτρονική μάθηση» στο πλαίσιο της οποίας κάποιος μπορεί να παρακολουθήσει πρόγραμμα κατάρτισης μέσω κατάλληλου εργαλείου, σε δικό του χρόνο και τόπο, χωρίς τη ζωντανή καθοδήγηση ενός εκπαιδευτή.  Είναι μια πολύ δημοφιλής μέθοδος εκπαίδευσης ιδιαίτερα ανάμεσα στους νέους μας. Έχετε πλάνο οικονομικής στήριξης για την ανάπτυξη ασύγχρονων προγραμμάτων και επιχορήγηση της παρακολούθησής τους από τους εργαζομένους και ανέργους;

Στο Συμπλήρωμα γίνεται αναφορά ότι για την όσο το δυνατό αποτελεσματικότερη εφαρμογή της εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής μάθησης, θεωρείται επιθυμητή η αξιοποίηση εργαλείων ασύγχρονης μάθησης με στόχο τη διανομή εκπαιδευτικού υλικού και την ασύγχρονη επικοινωνία εκπαιδευτή και καταρτιζομένων.

Παράλληλα, η ΑνΑΔ προωθεί τον σχεδιασμό νέου Σχεδίου Αξιοποίησης Εναλλακτικών Μορφών Μάθησης, με πρόθεση την ακόμη μεγαλύτερη προώθηση της ασύγχρονης ηλεκτρονικής μάθησης.


10. Αυτή τη στιγμή υπάρχει διαβούλευση για μια μεγάλη καινοτομία στον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης στην Ευρώπη. Αναφέρομαι στους «Ατομικούς Λογαριασμούς Μάθησης». Τί ακριβώς είναι και πού στοχεύει μια τέτοια πολιτική; Εκτιμάτε ότι θα εφαρμοστεί στην Κύπρο εντός του 2022;

Η νέα ευρωπαϊκή πολιτική για την περίοδο 2021-2027 έχει θέσει φιλόδοξους ποσοτικούς στόχους, μεταξύ των οποίων είναι και η συμμετοχή 120 εκ. πολιτών στη μάθηση ετησίως. Προς αυτή την κατεύθυνση, είναι αναγκαία η ανάπτυξη των απαραίτητων εργαλείων που θα δίνουν σε όλους τη δυνατότητα να αποκτούν δεξιότητες σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Η ανάπτυξη κουλτούρας διά βίου μάθησης είναι δυνατή, μεταξύ άλλων, μέσω της δημιουργίας Ατομικών Λογαριασμών Μάθησης (ΑΛΜ).

 Το έργο του σχεδιασμού και της λειτουργίας των ΑΛΜ έχει συμπεριληφθεί στο Πρόγραμμα «Θ.Αλ.Ε.Ι.Α» 2021-2027.

Οι ΑΛΜ θα παρέχουν πιστώσεις σε επιλέξιμες ομάδες απασχολουμένων και ανέργων για την παρακολούθηση προγραμμάτων κατάρτισης για την απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων ή/και την αναβάθμιση υφιστάμενων γνώσεων και δεξιοτήτων. Στοχεύουν στην προώθηση της διά βίου μάθησης παρέχοντας ευκαιρίες για ευέλικτη προώθηση της αναβάθμισης των γνώσεων και δεξιοτήτων αποτρέποντας τους κοινωνικούς αποκλεισμούς.

Μέσα από τους ΑΛΜ, τα άτομα θα αποκτήσουν πρόσβαση σε προγράμματα κατάρτισης σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων στο πλαίσιο των Πολυεπιχειρησιακών Προγραμμάτων Κατάρτισης – Συνήθων της ΑνΑΔ. Έμφαση για συμμετοχή θα δίνεται σε προγράμματα κατάρτισης που οδηγούν στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για συγκεκριμένα επαγγέλματα με βάση τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, ιδιαίτερα στην πράσινη και γαλάζια οικονομία, καθώς και στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων.


11. Μια από τις πιο σημαντικές δράσεις, είναι η επιμόρφωση και επανεκπαίδευση των ανέργων σε νέες δεξιότητες για να μπορούν να ενταχθούν ξανά στην αγορά εργασίας.  Ποια Σχέδια εφαρμόζει η ΑνΑΔ για τη στήριξη των ανέργων;

 Η ΑνΑΔ, με στόχο την ένταξη των ανέργων στην απασχόληση, ιδιαίτερα των νέων και μακροχρόνια ανέργων, εφαρμόζει επικεντρωμένες δράσεις κατάρτισης για ενεργητική στήριξη της απασχόλησης, ως ακολούθως:

  • Ειδικό Σχέδιο Επαγγελματικής Κατάρτισης Ανέργων σε Οργανισμούς του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς και Ιδρύματα Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα
  • Σχέδιο Στελέχωσης Επιχειρήσεων με Αποφοίτους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
  • Σχέδιο Κατάρτισης Μακροχρόνια Ανέργων σε Επιχειρήσεις/Οργανισμούς
  • Προγράμματα Κατάρτισης Ανέργων
  • Πολυεπιχειρησιακά Προγράμματα Κατάρτισης – Συνήθη: Συμμετοχή ανέργων

Πρόσθετα, θα προωθηθούν και οι δράσεις που ήδη αναφέρθηκαν στο πλαίσιο του ΣΑΑ.

Share: