Επαγγελματική Εξουθένωση: Όταν η Εργασία Γίνεται Επιβλαβής και πως να τη Διαχειριστείτε

Soft Skills/Επικοινωνία,⠀
Ανθρώπινο Δυναμικό (HR),⠀
Ασφάλεια & Υγεία στην Εργασία,⠀
Επαγγελματική Εξουθένωση: Όταν η Εργασία Γίνεται Επιβλαβής και πως να τη Διαχειριστείτε


Στη σύγχρονη εποχή, η εργασιακή πίεση και οι απαιτήσεις του επαγγελματικού περιβάλλοντος αυξάνονται συνεχώς, οδηγώντας πολλούς εργαζομένους σε εξουθένωση. Ο όρος burnout, ή αλλιώς επαγγελματική εξουθένωση, αναφέρεται σε μια κατάσταση χρόνιας κόπωσης και ψυχικής εξάντλησης που επηρεάζει όχι μόνο την απόδοση στην εργασία αλλά και την ποιότητα ζωής συνολικά.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), η επαγγελματική εξουθένωση προκύπτει όταν το άγχος στον χώρο εργασίας δεν διαχειρίζεται αποτελεσματικά, προκαλώντας:

  • Συνεχή σωματική και ψυχική κόπωση, που δεν βελτιώνεται με την ξεκούραση.
  • Έλλειψη κινήτρου και αρνητική στάση απέναντι στην εργασία.
  • Μειωμένη επαγγελματική αποτελεσματικότητα, ακόμα και σε καθήκοντα που παλαιότερα εκτελούνταν με ευκολία.

Μια έρευνα της Deloitte αποκάλυψε ότι το 77% των εργαζομένων έχει βιώσει επαγγελματική εξουθένωση στην τρέχουσα εργασία του. Αν δεν αναγνωριστεί και αντιμετωπιστεί έγκαιρα, μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές επιπτώσεις για την ψυχική και σωματική υγεία του ατόμου.

Αιτίες που Οδηγούν στην Επαγγελματική Εξουθένωση

Η επαγγελματική εξουθένωση δεν προκύπτει από τη μια στιγμή στην άλλη. Είναι το αποτέλεσμα της συσσωρευμένης πίεσης και του ανεξέλεγκτου φόρτου εργασίας. Κάθε εργαζόμενος έχει διαφορετική αντοχή στο στρες, αλλά υπάρχουν κοινές αιτίες που οδηγούν σταδιακά στην εξάντληση:


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ SOFT SKILLS


1. Έλλειψη Ελέγχου του Φόρτου Εργασίας

Όταν κάποιος αισθάνεται πως δεν μπορεί να διαχειριστεί τις ευθύνες του και δεν έχει τον απαραίτητο έλεγχο στις επαγγελματικές του υποχρεώσεις, η αίσθηση ανικανότητας γίνεται κυρίαρχη. Ορισμένες εταιρείες διατηρούν μια νοοτροπία «μόνιμης κρίσης», αναγκάζοντας τους εργαζόμενους να αναλαμβάνουν περισσότερες ευθύνες από όσες μπορούν να διαχειριστούν.

2. Έλλειψη Ανταμοιβής και Αναγνώρισης

Δεν είναι λίγοι οι εργαζόμενοι που αφιερώνουν αμέτρητες ώρες στην εργασία τους χωρίς να λαμβάνουν κάποια ουσιαστική αναγνώριση ή επιβράβευση. Η χαμηλή οικονομική απολαβή σε συνδυασμό με την απουσία θετικής ανατροφοδότησης οδηγεί σε απογοήτευση και απώλεια ενδιαφέροντος για την εργασία.

3. Τοξικό Περιβάλλον Εργασίας

Η ποιότητα των επαγγελματικών σχέσεων παίζει καθοριστικό ρόλο στη συναισθηματική υγεία των εργαζομένων. Ένα ανταγωνιστικό, πιεστικό ή εχθρικό περιβάλλον μπορεί να επιβαρύνει την ψυχική κατάσταση, αυξάνοντας το στρες και μειώνοντας τη διάθεση για εργασία.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ (HR)


Σημάδια που Δείχνουν ότι Βρίσκεστε στα Πρόθυρα της Επαγγελματικής Εξουθένωσης

Η αναγνώριση των προειδοποιητικών ενδείξεων είναι το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση του burnout. Αν νιώθετε ότι:

  • Έχετε διαρκές αίσθημα εξάντλησης, ακόμα και μετά από ξεκούραση.
  • Αισθάνεστε κυνικοί και αδιάφοροι για την εργασία σας.
  • Χάνετε τη συγκέντρωση και την παραγωγικότητά σας.
  • Παρουσιάζετε προβλήματα ύπνου ή αλλαγές στη διάθεση.
  • Υποφέρετε από σωματικά συμπτώματα όπως πονοκεφάλους ή πεπτικά προβλήματα.

...τότε είναι πιθανό να βρίσκεστε στα πρώτα στάδια της επαγγελματικής εξουθένωσης και είναι απαραίτητο να λάβετε άμεσα μέτρα.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ


Πώς να Αντιμετωπίσετε την Επαγγελματική Εξουθένωση

Η εξουθένωση δεν είναι ατομική αποτυχία, αλλά συχνά αποτέλεσμα των συνθηκών εργασίας. Ωστόσο, υπάρχουν στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη και την αντιμετώπισή της:

1. Διαχείριση του Φόρτου Εργασίας

Μάθετε να θέτετε όρια και να λέτε «όχι» όταν απαιτείται. Αν οι ευθύνες σας ξεπερνούν τις δυνατότητές σας, συζητήστε με τον προϊστάμενό σας για την κατανομή τους.

2. Διάλειμμα από την Τεχνολογία

Η συνεχής σύνδεση με e-mails και μηνύματα εργασίας δεν επιτρέπει στον εγκέφαλο να ξεκουραστεί. Καθορίστε «ώρες αποσύνδεσης» και προσπαθήστε να μην ασχολείστε με την εργασία εκτός ωραρίου.

3. Τακτικά Διαλείμματα και Άδειες

Η ανάπαυση δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ανάγκη. Τα μικρά διαλείμματα κατά τη διάρκεια της ημέρας αυξάνουν τη συγκέντρωση και μειώνουν το στρες. Παράλληλα, η χρήση της άδειάς σας για πλήρη αποσύνδεση από την εργασία είναι απαραίτητη.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MANAGEMENT & LEADERSHIP


4. Επαναπροσδιορισμός της Καριέρας σας

Αν αισθάνεστε ότι η εργασία σας δεν σας ικανοποιεί πλέον, ίσως είναι ώρα να αναζητήσετε νέες επαγγελματικές ευκαιρίες. Η συνεχής ανάπτυξη δεξιοτήτων μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους που θα σας προσφέρουν μεγαλύτερη ικανοποίηση.

5. Φροντίδα της Ψυχικής και Σωματικής Υγείας

Ο αθλητισμός, η σωστή διατροφή και ο επαρκής ύπνος συμβάλλουν στη μείωση του άγχους. Επίσης, αν αισθάνεστε ότι η εξουθένωση επηρεάζει έντονα τη ζωή σας, η συμβουλή ενός ειδικού ψυχικής υγείας μπορεί να είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη.

Η Ισορροπία Είναι το Κλειδί

Η επαγγελματική εξουθένωση είναι μια πραγματική απειλή για την ευημερία των εργαζομένων. Ωστόσο, με την κατάλληλη διαχείριση, τη θέσπιση ορίων και την έγκαιρη αναγνώριση των συμπτωμάτων, μπορεί να αποφευχθεί.

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι η εργασία είναι μόνο ένα μέρος της ζωής – και ότι η υγεία, η προσωπική ευτυχία και η ποιότητα ζωής έχουν πάντα μεγαλύτερη αξία.



Share:
Διαβάστε Επίσης
Γιατί το πτυχίο δεν έχει σημασία; Το μάθημα του Γουόρεν Μπάφετ για την ηγεσία.

Το Business Insider ανέλυσε την επιστολή του για να συγκεντρώσει τις πιο σημαντικές συμβουλές του Μπάφετ.

Η Τέχνη της Επιτυχημένης Συνέντευξης: Λιγότερα Λόγια, Περισσότερη Στρατηγική

Η συνέντευξη εργασίας αποτελεί ένα από τα πιο καθοριστικά βήματα για την επαγγελματική ανέλιξη.